Kansen voor rundvlees in China

De Chinese consumptie van rundvlees stijgt. Omdat de lokale markt daarin niet snel genoeg voorziet, biedt dat kansen voor exporteurs uit rundvleesproducerende landen.

Dat schrijft Rabobank in een deze week verschenen rapport. Kansen ziet de bank met name voor Australië , Nieuw-Zeeland , Brazilië , Uruguay en India. Dat geldt ook voor de Verenigde Staten, tenminste als China het importverbod naar aanleiding van de BSE-uitbraak in 2004 opheft.

Rabobank-analist, Gluiherme Melo verwacht dat de komende 10 jaar de consumptie van rundvlees stijgt met 24 procent. Door een krap aanbod en stijgende prijzen is dat minder hoog dan het zou kunnen zijn.

Niche markt

Rundvlees is een niche product in China. Van de nationale consumptie betreft slechts 8 procent rundvlees, tegen 22 procent pluimvee- en 65 procent varkensvlees.

Terwijl de vraag naar rundvlees de afgelopen jaren groeide, stagneert de Chinese productie ervan sinds 2006. Dat schrijft Rabobank toe aan het lage rendement door hoge kosten voor arbeid en diervoerders, slechte genetica en verminderde overheidssteun.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer