Pers leert glastuinbouw beter kennen

De land- en tuinbouw maakt grote stappen wat duurzaamheid, marketing en arbeidsomstandigheden betreft. Om dat aan de maatschappij te laten zien, volgde LTO Glaskracht de strategie ‘Be good and tell it’ oftewel ‘Wees goed en vertel dat.’

Pers+leert+glastuinbouw+beter+kennen
© Frank De Roo

‘Eén van de taken van LTO is de communicatie richting de maatschappij. Dat doen we via radio, televisie en social media, maar ook via de geschreven pers’, legt Nico van Ruiten, voorzitter van LTO Glaskracht, uit. ‘De opinie van de maatschappij wordt voor een belangrijk deel bepaald door wat mensen van ons zien in de landelijke media. Daarnaast is het voor het algemeen begrip goed dat we journalisten breder informeren. Vandaar het initiatief om een aantal journalisten uit te nodigen. We hebben gekozen voor bedrijfsbezoeken omdat je dan de ontwikkeling van de sector het beste kunt duiden. Zien, voelen, proeven, ruiken is iets heel anders dan achter een bureau een verhaal maken.’
Bij Anthura werd het journaille door Mark van der Knaaps vader Nic bijgepraat over de wijze waarop het bedrijf de markt benadert en de eerste schreden die het in China heeft gezet met een vestiging. Verder gaf Van der Knaap uitleg over de automatisering binnen het bedrijf, waarbij het uitgangsmateriaal grotendeels met robots wordt verwerkt. De planten staan bij de opkweek op verplaatsbare ‘tafels’ die zelf hun weg zoeken door de kas.
Ted Duijvestijn gaf uitleg over de duurzame benadering van de bedrijfsvoering, de aardwarmte-installatie en de manier waarop hij met zijn broers de diverse afzetmarkten bedient. Een rondleiding door de kas met uitleg over de verwerking, segmentering en automatisering van het proces maken het bedrijfsbezoek compleet. En passant wijst Duijvestijn op de onderwijsprojecten waaraan het bedrijf deelneemt, van vmbo tot universiteit.

Geestdrift

Beide ondernemers vertelden enthousiast over de manier waarop ze ondernemen. Die geestdrift sloeg over op de pers, merkte Van Ruiten. ‘De reacties zijn positief. Het viel me op dat de journalisten veel verdiepende vragen stelden.’
Het bedrijfsbezoek leidde direct tot een aantal artikelen in de diverse bladen. Dat is een mooie bijkomstigheid van een onderhoud dat vooral was bedoeld om begrip te kweken voor de manier waarop tuinbouwondernemers werken, meent Van Ruiten.
Het lijkt logisch om deze bezoeken een vervolg te geven, maar zo eenvoudig is het niet, weet de tuinbouwvoorman. ‘Het is niet moeilijk om journalisten te interesseren voor wat wij doen, maar ze moeten een dagdeel reserveren voor een bedrijfsbezoek. Dat is een hele investering voor hen, want de bezetting op redacties wordt krapper en journalisten moeten vaak onder tijdsdruk werken.’
Het bezoek krijgt wel op een andere wijze een vervolg. De journalisten zijn nu in grote lijnen bekend met de materie en de persafdeling van LTO Nederland weet hen te vinden als er nieuws is.

Achilleshiel

Van Ruiten denkt dat het ‘altijd nodig’ blijft om op geregelde basis contact met de media te hebben. ‘In het algemeen wordt er een stuk positiever over de sector gedacht dan vijftien jaar geleden. Men ziet de inspanningen die tuinders doen op het gebied van bijvoorbeeld duurzame energie. Maar onze achilleshiel blijven die incidenten. Als we niets doen, komen we alleen bij calamiteiten als EHEC of illegale arbeid in het nieuws. Maar er gebeuren zoveel goede dingen in de sector. Denk maar aan de tuinbouw als banen- en exportmotor in deze crisistijd. Of dat de glastuinbouw goed is voor 10 procent van de Nederlandse energieproductie. De glastuinbouw is maatschappelijk verantwoord bezig en dat willen, nee, móeten we uitdragen en bekendmaken.’

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    4° / 1°
    10 %
  • Zaterdag
    2° / -1°
    10 %
  • Zondag
    3° / -2°
    5 %
Meer weer