EU-steun promotie landbouwproducten

De Europese Commissie heeft vijf Nederlandse promotieprogramma's voor landbouwproducten goedgekeurd.

EU%2Dsteun+promotie+landbouwproducten
© van der Pal/Dijkstra

Deze worden voor de helft gefinancierd door de Europese Unie en voor de andere helft door de organisatie die de aanvraag heeft ingediend.

De vijf projecten zijn:

• Duurzaam varkensvlees

Verbeteren van het imago van duurzaam geproduceerd varkensvlees (dierenwelzijn, te herkennen aan het Beter Leven kenmerk) door onder andere het ontwikkelen van een online portal, inzet van sociale media en films die het leven in de stal laten zien. Het programma is ingediend door de ZLTO. Totaalbedrag over drie jaar: ruim 5,5 miljoen euro met een EU-bijdrage van ruim 2,7 miljoen euro.

• Biologisch proef je

Stimuleren van de vraag naar biologische producten door activiteiten bij biologische boeren en de BioTiendaagse in supermarkten en speciaalzaken. Het programma is ingediend door Stichting Bionext. Totaalbedrag over twee jaar: ruim 500.000 euro met een EU-bijdrage van ruim 250.000 euro.

• Kalveren

Vergroten van kennis over het kwaliteitsgarantielabel van Stichting Kwaliteitsgarantie Vleeskalversector (SKV) bij zowel producenten als afnemers door te informeren over de kwaliteitsregels voor vleesproducten. Totaalbedrag over drie jaar: bijna 350.000 euro met een EU-bijdrage van bijna 175.000 euro.

• Discover Farmhouse Dairy/Cheese

Verhogen van kennis over en consumptie van boerderijzuivel (boerenkaas) via internet, schoolmateriaal, boerderijbezoek en promotie in de winkel. Het programma is gericht op Duitsland, Ierland en Nederland. Ingediend door de Bond van Boerderij-Zuivelbreiders in samenwerking met het Duitse Verband für handwerkliche Milchverarbeitung (VHM) en het Ierse Board Bia (BBI). Totaalbedrag over drie jaar: ruim 1,4 miljoen euro met een EU-bijdrage van ruim 720.000 euro (Nederlands aandeel ruim 390.000 euro).

• Woonplant van de maand

Benadrukt het grote assortiment aan kamerplanten en bevordert de afzet via promotiemateriaal, internet en sociale media. Het programma is gericht op Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Nederland. Ingediend door Stichting Bloemenbureau Holland. Totaalbedrag over drie jaar: bijna 6 miljoen euro met een EU-bijdrage van bijna 3 miljoen euro.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer