LTO Noord: ' Blij met combi hoogspanning'

LTO Noord is tevreden met de keuze om de nieuwe 380 kV hoogspanningsverbinding tussen de Eemshaven en Diemen in 1 nieuwe mastenstructuur te combineren met de bestaande 220 kV-verbinding.

LTO+Noord%3A+%27+Blij+met+combi+hoogspanning%27
© Nieuwe Oogst

LTO Noord noemt de keuze ‘winst voor de aanwezige agrarische bedrijven op dit traject’. LTO Noord heeft de afgelopen anderhalf jaar bij het Ministerie van Economische zaken gepleit voor de combinatievariant.

Door niet te kiezen voor de bundelingsversie wordt voorkomen dat er 2 hoogspanningsverbindingen naast elkaar worden aangelegd.

Met de plaatsing van een nieuwe hoogspanningsverbinding wordt de bestaande 220 kV verbinding vervangen door een nieuwe verbinding en kan voorkomen worden dat 'gevoelige objecten' als woningen (ook van boerderijen), scholen, crèches en kinderdagverblijven in de magneetveldzone komen te liggen.

Goed nieuws

‘Dat is in lijn met het advies van de staatssecretaris van VROM uit 2005 en goed nieuws voor de agrarische sector', zegt Hilbrand Sinnema van LTO Noord Groningen.

De gecombineerde aanleg, waarbij de bestaande 220 kV hoogspanningsverbinding vervangen wordt door twee nieuwe Wintrack masten is volgens LTO Noord voor de agrarische bedrijfsstructuur beter dan de bundelingsvariant.

230 meter

Voorlopig geldt er een voorbereidingsbesluit over een breedte van 230 meter langs het hele tracé, waarbinnen beperkingen voor bijvoorbeeld bouwactiviteiten gelden voor agrarische bedrijven.

‘Uiteraard vinden we dat de periode tot definitieve besluitvorming voor onze leden zo kort mogelijk moet gaan duren’, aldus Sinnema.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer