Demeter onbekend bij consumenten

Consumenten zijn weinig bekend met het Demeter-keurmerk, maar staan wel positief tegenover de uitgangspunten. Dat blijkt uit onderzoek van het LEI.

Het Demeter-keurmerk staat voor producten uit de biologisch-dynamische landbouw. Deze zijn niet alleen biologisch geproduceerd, maar doen ook meer aan het sluiten van kringlopen met mest en voer en extra eisen voor dierenwelzijn. Ook voldoen ze aan bepaalde antroposofische uitgangspunten, zoals het gebruik van preparaten ter stimulering van bodemvruchtbaarheid. Daarmee bedient Demeter een nichemarkt.

Tweedeling

Consumenten associëren biologische producten vaak met dierenwelzijn en milieu. Het Demeter-keurmerk koppelen zij vooral aan respect voor de aarde en voor het leven, zo blijkt uit het onderzoek. Deze spirituele dimensie spreekt de ene helft van de respondenten aan en de andere helft juist niet. De onderzoekers spreken daarom van een tweedeling in de waardering van het keurmerk.

Uit het onderzoek blijkt dat de meest gekochte producten met het Demeter-keurmerk groente, zuivel en fruit zijn. Minst populair zijn kant-en-klaarproducten, snoep en snacks, en babyvoeding.

De onderzoekers adviseren Demeter binnen haar niche het marktaandeel te vergroten. Zo gaven kopers aan specifieke producten te missen zoals brood, koekjes, vleesvervangers en pasta.

Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    10° / -2°
    30 %
  • Donderdag
    10° / 2°
    30 %
  • Vrijdag
    9° / 3°
    20 %
Meer weer