TNO: plant bevordert leerprestatie

Planten in de schoolklas hebben een positieve invloed op het klimaat in de klas en vergroten de leerprestaties van de leerlingen. Dat meldt telersvereniging Air So Pure op basis van onderzoek door TNO en Fytagoras.

Dat planten goed zijn voor de leefomgeving van mensen, bleek al vaker uit onderzoek. Air So Pure wilde weten wat dit voor een schoolklas betekent. Zo is gekeken naar het luchtzuiverende effect van planten en de gevolgen op het klimaat in de klas. Verder is onderzocht hoe dit klimaat de leerprestaties beïnvloedt.

Uit het onderzoek bleek onder meer dat de hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) in de lokalen met veel licht en planten veel lager is dan in de lokalen zonder planten. Doordat het CO2-gehalte lager was, waren de kinderen beter in staat lesstof tot zich te nemen.

Luchtvochtigheid

Verder bleek dat de luchtvochtigheid in het lokaal met planten hoger was en dat het gehalte van onder meer formaldehyde afnam. Bij de proeven op scholen in onder meer Leiden, Maasdijk en 's-Gravenzande zijn 20 tot 25 planten van sterk wisselende grootte per lokaal gebruikt.

De beste resultaten worden geboekt met varens, spathiphyllum, hedera en goudpalm. Air So Pure wil met deze resultaten onderwijs- en gezondheidsorganisaties benaderen, zoals de Primair Onderwijs-raad en de GGD. De telersvereniging hoopt met steun van deze organisaties de scholen te benaderen.

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    11° / 7°
    95 %
Meer weer