Marktautoriteit start onderzoek naar voedselprijzen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een onderzoek naar de prijsvorming bij levensmiddelen in Nederlandse supermarkten. Aanleiding voor het onderzoek zijn signalen dat prijzen van sommige boodschappen hoger zijn dan in omringende landen.

Marktautoriteit+start+onderzoek+naar+voedselprijzen
© Dirk Hol

Met dit onderzoek wil de ACM duidelijkheid geven over de vraag of er marktproblemen zijn die leiden tot hogere prijzen. Het onderzoek richt zich op de prijsopbouw en prijsvorming van producten uit het dagelijkse winkelmandje van consumenten.

De ACM kijkt onder meer naar de winstmarges van leveranciers van levensmiddelen – waaronder leveranciers van A-merken – en de winstmarges van supermarkten en mogelijke verklaringen voor hoge of lage marges. Ook worden de prijsverschillen tussen producten in Nederlandse supermarkten en in omringende landen onderzocht.


Goed werkende markten

Het onderzoek brengt in kaart of de levensmiddelensector goed werkt voor consumenten en waar eventuele knelpunten zitten. Goed werkende markten zijn belangrijk voor zowel consumenten als bedrijven, aldus de ACM.

Als leveranciers supermarkten belemmeren om goedkoper in te kopen of als er onvoldoende concurrentie is tussen supermarkten, leidt dit tot hogere prijzen. Met dit onderzoek wil de ACM duidelijkheid geven over de vraag of zulke marktproblemen zich voordoen in de sector.

De ACM kan aanbevelingen doen aan de politiek om mogelijke problemen te verkleinen of op te lossen. Als de autoriteit aanwijzingen heeft dat er overtredingen hebben plaatsgevonden, kan ze ook handhavend optreden. De resultaten van het onderzoek worden naar verwachting in de zomer van 2026 gepubliceerd.


Waarschuwing voor keten

In april boog de Tweede Kamer zich al over de voedselprijzen. Tijdens een rondetafelgesprek werden de directie van Albert Heijn, Jumbo en Lidl, fabrikanten en retailkenners gevraagd naar het prijsbeleid van supermarkten. Daar klonk de waarschuwing dat een focus op lagere prijzen doorwerkt in de hele keten.

'We kunnen ons slanke bedrijfsmodel niet verder uitknijpen. We moeten onze boeren en telers beschermen, want die hebben het al zwaar', zei Lidl-directeur Peter de Roos destijds.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    26° / 13°
    5 %
  • Zaterdag
    26° / 15°
    95 %
  • Zondag
    18° / 15°
    40 %
Meer weer