'Biologische producten Ahold Delhaize 40 procent te duur'
Supermarktbedrijf Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, maakt op biologische producten tot wel 40 procent meer winst dan op reguliere producten. De retailer zou de prijzen kunstmatig verhogen, stelt onderzoeksbureau Profundo.

Klanten van Ahold Delhaize betaalden volgens Profundo, een onderzoeksbureau met een duurzaamheidsmissie, in 2023 863 miljoen euro te veel. Profundo berekende dat van de totale 2 miljard euro uitbetaling aan de aandeelhouder 324 miljoen euro van de prijsopdrijving van biologische producten komt.
'Wie denkt dat de winstmarge op biologische producten wordt ingezet voor beter klimaatbeleid, komt bedrogen uit: de uitstoot van Ahold Delhaize steeg sinds 2018 met 7 procent', stelt Milieudefensie Jong in reactie op de bevindingen. Die organisatie laat woensdag met ruim honderd activistische aandeelhouders van zich horen tijdens de aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize.
Volgens Milieudefensie raken de klimaatdoelen van Ahold verder uit zicht. In plaats van de vermindering van de CO2-uitstoot waaraan het bedrijf heeft gecommitteerd, is de uitstoot dus juist gestegen. Dochterbedrijf Albert Heijn doet het volgens Milieudefensie nog slechter. In plaats van 45 procent reductie van broeikasgassen in 2030 is de uitstoot in 2024 juist met 17 procent gestegen.
Noodzakelijke vermindering
Volgens Profundo kan het anders. Door 26 procent van de nettowinst te investeren in duurzaam en gezond voedsel, kan Ahold Delhaize de klimaatdoelen halen. Deze investering van in totaal 690 miljoen euro leidt tot de noodzakelijke 30 miljoen ton vermindering van de CO2-uitstoot. Dat is iets meer dan de uitstoot van 1,6 miljoen huishoudens.
Woordvoerder Winnie Oussoren van Milieudefensie Jong: 'Ahold gebruikt duurzame klanten als pinautomaat voor de aandeelhouder. Dit is klimaatverraad aan onze generatie: Ahold zegt te verduurzamen, maar maakt gezond en duurzaam eten onbetaalbaar voor gewone mensen. Wij eisen dat Ahold een eerlijke prijs vraagt voor biologische producten, zodat duurzaam voedsel bereikbaar blijft voor iedereen. En dat het bedrijf een kwart van zijn winst gebruikt om te voldoen aan het klimaatakkoord van Parijs. Groene praatjes vullen geen gaatjes – het is tijd voor echte actie.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners

Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Pottinger Jumbo 6600 opraapwagen
2005, P.O.A.
-
Weidesleep 8mtr
Gebruikt, P.O.A.
-
Valtra A114
Gebruikt, P.O.A.
-
Case IH VESTRUM 110 CVX
2021, P.O.A.
Weer
-
Zaterdag18° / 5°5 %
-
Zondag19° / 7°0 %
-
Maandag20° / 7°10 %