Avond vol boerenprotest, transportsector lijdt onder blokkade

Op diverse plekken in het land is vrijdagavond geprotesteerd door boeren. Zo trok een groep met trekkers naar de provinciehuizen in Utrecht en Groningen, ging het protest bij de grens door en was er een actie in Friesland.

Een groep boeren sprak in het provinciehuis in Groningen in een emotionele bijeenkomst met landbouwgedeputeerde Henk Emmens (BBB). 'Boeren verdienen bijna niets meer tegenwoordig, dat is de strekking van het verhaal', zegt de gedeputeerde.

'Het was een heel emotionele bijeenkomst, soms tot tranen toe. Niet gemoedelijk, maar er was ook geen vijandige sfeer. Het ging over emoties, bestaansrecht, inkomen, verdienvermogen en de toekomst van de boer zelf', vat Emmens samen. 'Worden we nog wel gewaardeerd' en 'hebben we straks nog wel genoeg voedsel in Nederland' zijn vragen waar de boeren volgens Emmens ook mee kampen.

Het betrof boeren van een trekkergroep die donderdagavond met ruim tien trekkers Groningen was binnengereden om een manifest met zorgen en eisen aan te bieden. Emmens nam het pamflet in ontvangst en nodigde de ondernemers uit voor een gesprek. Ze kwamen vrijdag zoals gevraagd met één trekker, waarvoor de gedeputeerde ze complimenteert.


Demonstraties op snelwegen

De ANWB waarschuwt automobilisten dat op meerdere plekken in Nederland boeren protesteren op snelwegen. De A7 ter hoogte van Hoorn is vrijdagavond in beide richtingen dicht, zegt een woordvoerder van de ANWB. In Friesland in de buurt van Drachten zijn boeren de A7 en N31 opgereden. Bij Utrecht langs de A12 ter hoogte van De Meern is een oprit geblokkeerd en staan hooibalen in brand. Langs de A1 is ter hoogte van Markelo de afrit dicht. Er zijn brandjes gesticht op de vluchtstrook en in de berm.

In België braken protesterende boeren hun blokkades van onder meer distributiecentra van supermarkten op. Ook de belangrijke haven van Zeebrugge is weer bereikbaar. De boeren zijn tevreden met de toezeggingen van de Belgische en Vlaamse regeringen en de Europese Commissie. Ze beloofden onder meer samen met de boeren te gaan kijken of ze de volgens boeren verstikkende regelgeving kunnen vereenvoudigen. Belangrijke boerenorganisaties roepen op de weg weer vrij te maken.


Schadelijk

De boerenblokkades op de grensovergangen tussen Nederland en België lijken internationaal gezien de schadelijkste te worden van de afgelopen weken. Volgens internationaal expert Elmer de Bruin van transportvereniging TLN zijn de geblokkeerde wegen tussen Rotterdam en Antwerpen ook Europees gezien belangrijke verkeersaders, doordat ze de grote havens van de twee steden verbinden. De branchevereniging wil dat de politie de boeren van de weg haalt.

De schade voor de transportsector loopt door de blokkades flink op. Inclusief de verstorende protesten van de afgelopen weken in Duitsland en Frankrijk, zijn de extra kosten voor vervoersbedrijven al in de honderdduizenden euro's gelopen, schat De Bruin. 'Een stilstaande vrachtwagen kost ongeveer 100 euro per uur aan onder meer extra loon en verzekering. En met een rit uit het zuiden van Frankrijk is regelmatig 10 tot 15 uur vertraging opgelopen.'

Vertragingen van vrachtwagens leiden ook tot problemen verder in de keten. 'In de haven werken ze bijvoorbeeld met een strak tijdschema voor het laden en lossen van containers. Dat komt hierdoor ook in gevaar.' Ook kunnen schappen in Nederland komend weekend volgens de expert deels leegraken als de blokkade aanhoudt. In België zijn winkels vrijdag al niet helemaal bevoorraad.


De Bruin heeft niet het gevoel dat de A4, A16 en A67 in de grensregio weer snel open zullen zijn. 'Maar dit moet echt niet nog het hele weekend duren, zoals de boeren wel van plan zijn. Wij hebben hier financieel heel veel last van. We zijn al in overleg met het ministerie en hebben gehoord dat de top van het ministerie het heel goed in de gaten houdt. We snappen de overweging om niet te willen escaleren, maar we hopen toch dat er zo snel mogelijk wordt opgetreden.'

Demissionair minister Dilan Yesilgöz (Justitie & Veiligheid) laat weten inderdaad geen actie te ondernemen. Dat ziet zij niet als een kabinetstaak, maar als iets voor lokale bestuurders. 'Die verantwoordelijkheid moet altijd lokaal genomen worden, omdat je dan het beste kunt handelen.' Ze ziet voor zichzelf ook geen coördinerende rol weggelegd. 'Dat gebeurt nooit met demonstraties.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    8° / 3°
    60 %
  • Zondag
    9° / 3°
    60 %
  • Maandag
    9° / 4°
    40 %
Meer weer