Tulip Experience: verhaal van bollenteler vertellen is hard nodig

Tulip Experience Amsterdam heeft zijn deuren weer geopend. 'Om telers in het zonnetje te zetten en de bollenstreek te beschermen', licht manager Sylvia Pennings toe.

'De tulpenteler verdient dit podium zo hard. Het werk is tijdrovend en intensief. Ons doel is het beschermen van de bollenstreek. Dat is hard nodig. Iedereen is natuurlijk bekend met beelden van mensen die bloemenvelden inlopen om foto's te maken. Wij hopen dat ze daarover na gaan denken. We hebben hier een veld waar ze in mogen en een museum om het verhaal te vertellen', zegt Pennings.

Tulip Experience Amsterdam is onderdeel van bloembollenkwekerij WAM Pennings in het Zuid-Hollandse Noordwijkerhout. Dit bedrijf exporteert bollen naar zestig landen en is een echt familiebedrijf is. Eigenaar Simon Pennings zegt dat het goed gaat met het bedrijf, maar dat de sector het wel moeilijk heeft door de hoge productiekosten. 'Eigenlijk is alles duurder geworden. De energieprijzen zijn een uitdaging. Mensen reserveren geld voor eerste levensbehoeften. De ene week hebben ze ruimte voor een bosje tulpen en de andere week niet.'

Daarnaast is het pittig om wat betreft bedrijfsvoering goed in te spelen op het huidige politieke klimaat en de regelgeving, vindt Pennings. 'In sneltreinvaart moeten we verduurzamen. Dat is echt een enorme opgave. Als je het ene hebt afgerond, moet je gelijk door naar het volgende.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    19° / 11°
    50 %
  • Zaterdag
    20° / 13°
    50 %
  • Zondag
    17° / 13°
    10 %
Meer weer