'Sociaal werker zijn is ook een vak'
Vandaag kreeg ik een linkje doorgestuurd: 'Vakbond FNV overhandigt boek met schokkende inkijk in werk- en woonomstandigheden van arbeidsmigranten aan minister Van Gennip.' Ik vind dat alle vormen van werken met arbeidsmigranten die rieken naar uitbuiting, oplichting of het slecht behandelen van mensen aan banden moeten worden gelegd.
Deze week sprak ik mensen van de vakbond. In 70 procent van de gevallen waarbij mensen met arbeidsmigranten werken, gaat iets mis, meldt de FNV. Ik mis wat nuance in deze cijfers. Is het dan 70 procent van alle bedrijven waar wordt gewerkt met arbeidsmigranten of 70 procent van de arbeidsmigranten die lid zijn van de FNV?
Op de site van de FNV staat: 'Je mond opentrekken betekent omzien naar nieuw werk, een nieuw huis zoeken en geen ziektekostenverzekering.' Het is de Nederlandse standaard voor arbeidsmigratie, maar ik wil ook een andere kant van werken met arbeidsmigranten benadrukken. Het betekent namelijk ook dat de instroom lastig te achterhalen is.
Waar je bij het aannemen van Nederlandse werknemers hun achtergrond bekijkt, meerdere sollicitatiegesprekken voert en mensen belt over het verleden van de sollicitant, vertrouw je er bij arbeidsmigranten op dat de werving en selectie in het thuisland goed zijn gedaan. Deze intercedenten, vaak ooit als arbeidsmigrant begonnen en opgewerkt bij uitzendbureaus, worden geprezen om het aantal mensen dat ze werven en wegzetten bij klanten. Hoe minder 'commentaar' ze van klanten horen, hoe beter.
In 70 procent van de gevallen waarbij mensen met arbeidsmigranten werken, gaat iets mis, meldt de FNV
Iedereen die wordt geworven, is geschikt. Dit hangt vast aan de bonus die je krijgt. Dus ook die alcoholist of junk die op zoek is naar geld en die crimineel die op de vlucht is voor justitie. Ik hoef niet uit te leggen hoe deze mensen functioneren op de werkvloer en wat de invloed daarvan is op andere mensen in het bedrijf. Als ze eenmaal binnen zijn, lossen de intercedenten alle problemen op, want zij spreken de taal.
De vraag is alleen of ze het oplossen of dat ze zeggen dat hun cliënten niet mogen zeuren. Het is soms niet de werkgever die vindt dat de werknemer niets mag zeggen, maar het is de intercedent die vindt dat haar cliënt niet mag zeuren, omdat ze bang is dat anders haar klant gaat zeuren bij haar baas.
Dus de verantwoording bij de werkgever leggen, is prima. Waar ik alleen nog meer een voorstander van ben, is een certificaat goed intercedentschap. Sociaal werker word je ook niet zomaar.
Bekijk meer over:
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson 5S.135 Dyna-4 "Efficient"
2023, P.O.A.
-
Fella TS 1400
1998, € 5.000
-
Claas VOLTO 870
Gebruikt, € 5.750
-
New Holland T5.120 AutoCommand
2020, P.O.A.
Vacatures
Sales Adviseur - Melkveehouderij en Gemengd Bedrijf
VOSSEN LABORATORIES Int. B.V. - NL
Specialist gewasverzorging
Syngenta Seeds - Zeewolde
Medewerker Mechanisatie
Syngenta Seeds - Zeewolde
Docent-Onderzoeker Innovatieve Plantenteelt
Hogeschool Van Hall Larenstein - Leeuwarden
Deskundig lid voor de pachtkamer
Rechtbank Oost-Brabant - ’s-Hertogenbosch
Weer
-
Zondag11° / 1°30 %
-
Maandag10° / 0°20 %
-
Dinsdag10° / -1°20 %