Rabobank: direct contact met consument beïnvloedt bedrijfsvoering

Hogere opbrengstprijzen zullen niet uit de traditionele wereldmarkt komen. Melkveehouders op zoek naar extra rendement moeten waarde toevoegen aan hun product, meldt Rabobank in zijn pas verschenen visie op de melkveesector. Sander Bouma uit Workum maakt zelf ijs en verkoopt dit via zijn ijsboerderij en twee ijssalons.

Toen Bouma en zijn vrouw zochten naar een nieuwe ondernemersuitdaging kozen ze voor het maken van ijs. Wat betekent het nauwe contact met consumenten voor zijn bedrijfsvoering? Met videocamera's in zijn stal laat hij de consument zien waar het ijs vandaan komt. Bouma: 'We willen ons laten zien in de stad. Dat is heel belangrijk, want het bereiken van de consument vraagt veel inspanning. Je bent afhankelijk van reclame, media-aandacht en sociale media.'


• Wil je meer weten over de verwachte marktontwikkelingen? Ga naar rabo.nl/zuivelmarkt

Het rechtstreeks leveren aan de consument heeft impact op de bedrijfsvoering van de Friese melkveehouder. Zo voert Bouma geen mais aan de koeien omdat het de smaak van het ijs beïnvloedt. Ook heeft hij de Nederlandse melkfabrieken extra leren waarderen. 'Wanneer je ervaart hoeveel inspanning het kost om je eigen melk te verwaarden, besef je hoe waardevol onze melkfabrieken zijn. Dat mag ook wel eens gezegd worden.'


Deze video is tot stand gekomen in samenwerking met kennispartner Rabobank.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    15° / 7°
    20 %
  • Maandag
    16° / 7°
    40 %
  • Dinsdag
    18° / 14°
    60 %
Meer weer