Aanpassing+nieuwe+zeesluis+tegen+verzilting+Noordzeekanaal
Nieuws
© ANP

Aanpassing nieuwe zeesluis tegen verzilting Noordzeekanaal

Van Hattum en Blankevoort, een dochterbedrijf van bouwconcern VolkerWessels, gaat aan de slag om de toenemende verzilting van het Noordzeekanaal tegen te gaan. De aannemer gaat bij het gemaal bij het Noord-Hollandse IJmuiden een constructie plaatsen dat zoutwater weer terugvoert naar zee.

Via de nieuwe zeesluis in IJmuiden stroomt er straks namelijk circa twee keer zoveel zoutwater het Noordzeekanaal binnen als bij de huidige Noordersluis. Eind juni maakte de overheid al 67 miljoen euro vrij om dit probleem op te lossen.

Van Hattum en Blankevoort is bij de aanbesteding als winnaar uit de bus gekomen. Volgens Rijkswaterstaat heeft de onderneming onder meer de beste plannen voor het zoveel mogelijk beperken van de overlast voor de omgeving. Wat het bedrijf precies verdient aan de klus, is niet naar buiten gebracht.


De nieuwe zeesluis wordt de grootste ter wereld. Maar verzilting is slecht voor de landbouw en het drinkwater. Om dit proces tegen te gaan, komt er een damwand voor het gemaal van IJmuiden met een opening aan de onderkant. Straks kan er dan zoutwater, dat zwaarder is dan zoetwater, door de opening stromen, terwijl het zoete water in de bovenste waterlaag wordt tegengehouden.


Tijdelijke maatregelen

Eind 2024 moet het werk bij het gemaal klaar zijn. Maar de nieuwe zeesluis wordt begin volgend jaar al in gebruik genomen. Tot de damwand bij het gemaal klaar is, worden tijdelijke maatregelen genomen om het zoutgehalte niet te laten stijgen. Zo zal de Noordersluis langer worden gebruikt.

Oorspronkelijk had de nieuwe zeesluis in IJmuiden al eind 2019 in gebruik moeten worden genomen. Maar door een constructiefout liep de bouw vertraging op. Het herstel van die fout kostte de aannemers BAM en VolkerWessels honderden miljoenen euro's.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    17° / 8°
    15 %
  • Zaterdag
    15° / 11°
    70 %
  • Zondag
    15° / 9°
    70 %
Meer weer