Nieuwe+inkoopalliantie+supermarkten+laat+boer+ongemoeid
Nieuws
© Dirk Hol

Nieuwe inkoopalliantie supermarkten laat boer ongemoeid

Een groep grote Europese foodretailers gaat een nieuwe inkoopalliantie vormen. Ze hopen daarmee inkoopvoordeel te behalen bij levensmiddelenfabrikanten. De initiatiefnemers melden dat de groenten, fruit en onbewerkte voedingsmiddelen geen onderdeel uitmaken van het samenwerkingsverband.

Het Duitse Edeka, het Zweedse ICA, het Portugese Jeronimo Martins, het Russische Magnit, het Zwitserse Migros en het Nederlandse Picnic maken onderdeel uit van de inkoopalliantie dat de naam Epic Partners krijgt.


Retailorganisatie EuroCommerce meldt dat directe inkoop bij boeren, tuinders en mkb-leveranciers geen onderdeel uitmaakt van de doelstelling van de nieuwe alliantie. De partners richten zich op het maken van afspraken voor aanvullende internationale diensten en marketingactiviteiten met grote foodfabrikanten. Het is nog wel de vraag of Brussel het nieuwe inkoopverbond toestaat. De Europese commissie onderzoekt al langer of dergelijke retailallianties in strijd zijn met de mededingingsregels.


Milieueffectlabel

Ondertussen slaan voedselproducenten als PepsiCo en Danone, maar ook voedselverkopers als Starbucks, Tesco, Lidl, Waitrose, Aldi en Morrisons de handen in elkaar. Zij werken gezamenlijk aan een nieuw milieueffectlabel dat op verpakkingen moet komen. Dat moet consumenten helpen om duurzame keuzes te maken.

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    18° / 13°
    20 %
  • Vrijdag
    21° / 11°
    20 %
  • Zaterdag
    22° / 13°
    10 %
Meer weer