MF+5S+zet+grote+stap+in+comfort
Achtergrond
© Frits Huiden

MF 5S zet grote stap in comfort

De 5S van Massey Ferguson (MF) is een echte evergreen geworden. Met de laatste generatiewisseling zet het model een grote stap in comfort met een volwassen armleuningbediening en veel nieuwe details.

De 5S-serie heeft zijn roots al in de 3.000-serie liggen. In 1997 kwam de opvolgende 4.200-serie met optionele Steepnose. Deze schuine neus gaf toen al veel zicht voor voorlader en fronthef. Daar komt de 5400-serie uit 2003 uit voort, die via de 5600- (2012), 5700- (2015) en 5700S-serie (2018) is geëvolueerd in deze 5S. De Steepnose is allang standaard, maar nu 7 centimeter lager en voorzien van het 8S-design.

Zover als met het nieuwe ontwerp van de 8S is de fabriek in het Franse Beauvais bij de 5S niet gegaan. Behalve de Stage V-motor en nieuwe bediening bleef het concept gelijk. Toch zijn er zoveel nieuwe details dat het voelt of er een andere trekker staat.

Inderdaad begint dat bij het uiterlijk: de led-dagrijverlichting, vierkante schijnwerpers, terugkeer van de grijze cabinekleur, grijze belijning op de motorkap en grijze traptreden voor een makkelijkere instap. Het is optisch een groter verschil dan bij de vorige generatiewisselingen.

Alle ingrediënten voor vlot voorladerwerk zijn aanwezig


Luxe armleuningbediening

Belangrijkste vernieuwing is de armleuningbediening met multihendel uit de 8S. Hiermee zet de 5S een grote stap in comfort. Behalve voor het schakelen zijn er op de multihendel knoppen te vinden voor rijrichting, toerental, hef en gps. Net als vrij toewijsbare knoppen.


Links de multihendel en rechts de joystick voor hydrauliek en diverse andere functies.
Links de multihendel en rechts de joystick voor hydrauliek en diverse andere functies. © Frits Huiden

Tevens is er een proportioneel ventiel en een microjoystick op de hendel om met de duim twee extra ventielen te bedienen. Verder zijn op de armleuning, behalve de knoppen voor handgas en hefinrichting, ook knoppen gemaakt om de assen en aftakas mee te bedienen. Zelfs de radio en telefoon zijn op te nemen.

Rechts staat er op de armleuning nog een joystick die ook aan de voorlader of fronthef is toe te wijzen. Deze joystick heeft eveneens knoppen voor de rijrichting, transmissie en hydrauliek voor bijvoorbeeld een derde functie van de voorlader.


Meer opties voor voorlader

Via hofleverancier Alo/Quick is de voorlader ook te voorzien van hefhoogtebegrenzing, weeginrichting en snelfuncties voor vaste hef- en kiephoogtes bij repeterende werkzaamheden. In combinatie met het glazen dak en het ontkoppelen via het rempedaal zijn alle ingrediënten aanwezig voor vlot voorladerwerk.

Telemetrie en de 9 inch Datatronic 5-trekkerterminal zijn er nu ook in dit segment. Het dashboard bleef op zijn plek en de rechter A-stijl leeg. Het SIS-schermpje links onderin het dashboard bleef ook, hoewel die deels overbodig is met de Datatronic 5-terminal. In dit touchscreen zijn alle trekkerinstellingen, het gps, de camerabeelden en ook het Isobus-werktuig te bedienen.


In de 9 inch Datatronic-terminal zijn alle trekkerinstellingen, het gps en de Isobus-machines te bedienen.
In de 9 inch Datatronic-terminal zijn alle trekkerinstellingen, het gps en de Isobus-machines te bedienen. © Frits Huiden

Een tweede scherm is aan de cabinerail te hangen voor meer overzicht. Dat gaat wel ten koste van het zicht naar buiten. Op de zijconsole naast de armleuning zitten nog twee hydrauliekflippers en de twee voor MF-rijders bekende scrollwieltjes C1 en C2 voor de transmissie. De B-stijl bevat extra knoppen voor verlichting, voorasvering en snelsturen. Daarboven het bekende paneel voor de fijnafstellingen van de hef en werklampen.


15 pk erbij

Alle vijf modellen kregen er 15 pk bij. De serie loopt nu van 105 tot 145 pk. Dit vermogen is altijd beschikbaar. Er is geen boost. Driecilinders zoals de voormalige 5709 kent de serie niet meer. De standaard 4,4 liter Stage V Sisu Agco-Power kreeg een ruimer onderhoudsinterval van zeshonderd uur en meer koelcapaciteit door een grotere vin.

De geveerde Dana-vooras werd 12 centimeter breder. Behalve een iets langere veerweg voor meer comfort en een duidelijk kortere draaicirkel, steeg mede daardoor ook het totaal toegestane draagvermogen met een ton naar 9.500 kilo.


Door een andere vooras en zwaardere achterbrug is het toegestane draagvermogen verhoogd naar 9.500 kilo.
Door een andere vooras en zwaardere achterbrug is het toegestane draagvermogen verhoogd naar 9.500 kilo. © Frits Huiden

De achterbrug werd zwaarder, maar de transmissiekeuze bleef gelijk. Met de viertraps powershiftbak Dyna 4 en de zestraps Dyna 6-bak is er keuze uit 16V/16A- of 24V/24A-versnellingen. Deze zijn vlot te doorlopen door de multihendel naar voren te drukken of automatisch te schakelen op het rijpedaal. Alleen de 5700 M-serie die in China wordt gebouwd, is nog met een 12V/12A-bak te krijgen.

Een traploze bak of gerobotiseerd schakelende E-Powerbak zit er nog niet in, hoewel deze techniek binnen het Agco-concern ruimschoots voorhanden is. Wanneer en of dat komt, blijft ongewis. De trekker loopt bovendien geen 50 kilometer per uur zoals de grotere 6.700-serie, maar is afgeregeld op 43 kilometer per uur. Dat wordt overigens al bereikt bij 1.550 toeren.



Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    17° / 8°
    15 %
  • Zaterdag
    15° / 11°
    70 %
  • Zondag
    15° / 12°
    50 %
Meer weer