Supermarkt+gooit+prijs+omhoog+op+Black+Friday
Nieuws
© True Pricing

Supermarkt gooit prijs omhoog op Black Friday

Biologische supermarkt De Aanzet in de Amsterdamse wijk De Pijp verlaagt op Black Friday de prijzen niet, maar verhoogt ze juist.

Door klanten de echte prijs te laten betalen en verborgen kosten mee te rekenen, wil het bedrijf een bijdrage leveren aan klimaat en duurzaamheid, maar ook het verdienmodel van de boer. Een kilo bloemkool uit Nederland is vanaf vrijdag geen 2,50, maar 2,78 euro. Een kilo bananen gaat van 2,79 naar 2,94 euro. En een kilo trostomaten gaat van 3,75 naar 3,97 euro.

Supermarkt De Aanzet begint met twintig groente- en fruitsoorten en een aantal broden. Daar komen in 2021 andere producten bij. Uiteindelijk zullen alle producten in deze supermarkt voor 'de echte prijs' worden aangeboden.


Maatschappelijke kosten

Onder 'echte prijs' wordt de marktprijs verstaan plus de maatschappelijke kosten (sociale en milieukosten) die niet in de prijs van een product zijn opgenomen. De verborgen prijzen staan inzichtelijk op het bonnetje.

Volgens eigenaar Maarten Rijninks van de supermarkt willen klanten transparantie. 'Zeker ook over wat een product nu echt kost. Ze vinden het heel belangrijk dat dit inzicht er nu komt en duidelijk wordt dat bijvoorbeeld producten van ver weg of van buiten het seizoen vaak veel hogere verborgen kosten hebben.'


True price

True Price is als platform de drijvende kracht achter het initiatief. Michel Scholte is daarvan de directeur. True Price werkt met bedrijven, overheden en consumentenorganisaties wereldwijd en werkt bijvoorbeeld ook met LTO Nederland samen om een eerlijke prijs voor Nederlandse boeren te krijgen.

Scholte: 'Boeren en tuinders zijn de sleutel om veranderingen die de maatschappij graag wil, gerealiseerd te krijgen. Maar dan krijg je het bekende 'Je kunt niet groen doen als je rood staat'. Dat is zo. Boeren hebben een eerlijke prijs nodig om te verduurzamen en om een eerlijk inkomen te kunnen verdienen.'

Er zijn boeren, niet allemaal natuurlijk, die geen goed inkomen uit hun werk kunnen halen, geef hij aan. 'We willen onderbetaling tegengaan. Maar denk ook aan de vele arbeidsmigranten die in de land- en tuinbouw werken waar geen goede huisvesting voor is. Dat heeft te maken met de druk om tegen zo laag mogelijke kosten te produceren.'


Verder uitbreiden

Het initiatief is nu nog klein. Scholte: 'Maar het doel is wel om dit uit te breiden. Over onze schouders kijken grote partijen als Ahold/Delhaize mee. Dit is de kopgroep. Maar het kan best zijn dat het peloton straks als eerste aankomt. Wat wij doen is pionieren, uitvinden hoe het kan werken. We moeten bijvoorbeeld wel kunnen garanderen dat de gerekende extra prijs ook op de goede plek terecht komt.'

Naast de supermarkt in de Pijp zullen ook andere winkels op Black Friday starten met echte prijzen. Er doen onder meer een bloemist, koffiewinkels en verschillende modewinkels mee. Vrijdagmiddag vindt het True Price Festival plaats en acteur en presentator Katja Schuurman doet de eerste boodschappen met 'de echte prijs' in de supermarkt.


Bestrijding van schade

De extra betaling wordt 100 procent geïnvesteerd in bestrijding van schade door onderbetaling, klimaatbelasting, land en watergebruik. Uiteindelijk is het doel van de initiatiefnemers dat met deze investeringen verborgen kosten geheel verdwijnen', geeft Scholte aan. 'Natuurlijk moeten we ook rekening houden met mensen met een klein budget.'

'We willen hiermee aantonen dat we er wel echt wat aan kunnen doen. Er zijn genoeg mensen die dat kunnen. In de praktijk wijst iedereen naar elkaar. De supermarkt naar de consument en de consument bijvoorbeeld naar de boer. Maar we zijn gewend aan een bepaalde norm, dat voeding heel goedkoop is. Het is voor een groot gedeelte een kwestie van gedrag. Dat kunnen we doorbreken.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    12° / 0°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 1°
    10 %
  • Zaterdag
    13° / 1°
    10 %
Meer weer