Duitsers+eten+vooral+hun+eigen+sluitkool
Achtergrond
© Bejo

Duitsers eten vooral hun eigen sluitkool

Van de in Duitsland geconsumeerde sluitkool is ongeveer 95 procent afkomstig van de teeltbedrijven in eigen land. De Duitse consumptie van witte en rode kool daalt en dat komt vooral door het afhaken van de jonge consumenten. Wel is er bij onze oosterburen een snel toenemende vraag naar biologische kool.

Duitsland is van oudsher een echt koolland. Vooral in het najaar wordt nog steeds volop witte kool gegeten en rond de kerst is rode kool, vaak in combinatie met gans, een populair gerecht bij veel Duitse gezinnen. Toch staan, net als in heel Europa, ook in Duitsland de teeltarealen voor koolgewassen onder druk. Verder blijkt uit recente cijfers dat het aandeel koolproducten dat wordt geconsumeerd door jongeren van 34 jaar of jonger snel afneemt.

'In die leeftijdscategorie zien we ook in Duitsland dat groenten als broccoli veel beter aanslaan', vertelt directeur Pieter Gabriëls van Bejo Samen in Duitsland. 'Een probleem met de consumptie van sluitkool is dat er nog geen goed alternatief is voor zuurkool. De productontwikkeling, met name in het segment van industriekool, is een lastig vraagstuk.'

<iframe class='localfocusvisual' frameborder='0' style='width:100%;height:550px;overflow:hidden' src='https://localfocus2.appspot.com/5df8ec6362dff'></iframe>


Gabriëls sprak vorige week op de Kooldag van zaadfirma Bejo in Heerhugowaard over Duitsland als koolland en daarbij ook over de kansen en bedreigingen voor de Nederlandse kooltelers. Hij vertelde onder meer dat het areaal vollegrondsgroenten in Duitsland sinds de eeuwwisseling met ongeveer 20 procent is toegenomen tot zo'n 120.000 hectare.

Duitse regiolabels bieden ook kansen voor Nederlandse kool

Pieter Gabriëls, directeur van Bejo Samen in Duitsland

Deze trend is echter niet van toepassing op sluitkool. Daarvan daalde de teeltoppervlakte van 9.660 hectare in 2009 naar 8.560 hectare in 2018. De belangrijkste teeltregio's voor witte, rode, Chinese, savooie- en spitskool liggen in de Noord-Duitse deelstaten en in Noordrijn-Westfalen.

Traditioneel

Zowel de teelt als afzet van sluitkool in Duitsland omschrijft Gabriëls als traditioneel. 'Duitse kooltelers kijken voor nieuwe ontwikkelingen heel vaak naar wat er in Nederland gebeurt. Daarnaast beschikken de meeste Duitse koolbedrijven over uitstekende bewaarfaciliteiten. Er is voldoende bewaarcapaciteit om tot juli en augustus witte en rode kool te kunnen leveren van het vorige teeltseizoen.'

De invulling van het groenteschap in de Duitse supermarkten is volgens Gabriëls minder vooruitstrevend dan in Nederland. Er worden voor de verse consumptie vooral nog hele kolen aangeboden. 'Zaken als convenience en gesneden koolproducten zijn ontwikkelingen die in Duitsland nog in de kinderschoenen staan', legt hij uit.

Het aandeel groenten dat Duitse consumenten aankopen in discounters als Lidl en Aldi is meer dan 50 procent. Voor witte en met name rode kool is dit aandeel iets lager. In discounters is de kwaliteit van de groenten hoog, maar is er minder behoefte aan luxeconcepten.

Het laatste decennium is er in Duitsland veel aandacht van supermarkten voor het promoten van regioproducten. En vooral bij groenten en fruit ervaren consumenten die link met hun regio, verklaart Gabriëls. 'Er komen steeds meer speciale regiolabels. Die promoten het product van dichtbij als vers, betaalbaar, betrouwbaar, rijp en lekker, milieuvriendelijk en bovendien als stimulans voor de regionale economie. Dat slaat goed aan.'

Overigens vindt Gabriëls dat juist dit regionale aspect ook kansen biedt voor het Nederlandse aanbod op de Duitse koolmarkt. 'Die regionaliteit is niet zwart-wit en in mijn ogen ook niet echt protectionistisch bedoeld. Vaak is vanuit de labels niet concreet omschreven waar de grens ligt van een regio.'

In overleg met afnemers is er volgens Gabriëls vaak wel een opening om toch Nederlandse kool te leveren. 'Het is daarbij een belangrijk voordeel dat de Nederlandse handel een goed imago heeft in Duitsland.'

Biogroenten

Een opening in de Duitse markt is er zeker voor biologische sluitkool, vertelt Gabriëls. De vraag naar biologische groenten stijgt volgens de directeur van Bejo Samen met 10 procent per jaar. Dat geldt ook voor sluitkool.

'Ook discounters nemen inmiddels biogroenten op in hun assortiment. En dan gaat het hard. Het areaal biologische kool was in 2017 ongeveer 1.700 hectare, maar er is meer nodig om aan de huidige vraag te voldoen. Het probleem is dat kolen van een goede kwaliteit lastig biologisch te telen zijn.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Maandag
    6° / -1°
    10 %
  • Dinsdag
    5° / -1°
    10 %
  • Woensdag
    7° / 2°
    10 %
Meer weer