Vliegtuig meet CO2-uitstoot Friese veenweide

Wetterskip Fryslân en Wageningen UR hebben er met een vliegtuig een nieuw wapen bij om de CO2-uitstoot in de Friese veenweide te meten. Een proefvlucht boven Friesland vond 8 november plaats.

Vliegtuig+meet+CO2%2Duitstoot+Friese+veenweide
© niels de vries

Op 60 meter hoogte vliegt het vliegtuig met een snelheid van 100 kilometer per uur in stroken over de percelen van biologisch melkveehouder Marten Dijkstra in Aldeboarn, het logo van Wageningen UR is vanaf de grond redelijk goed te herkennen.


De PH-WUR wordt voor het eerst ingezet voor het Nationaal Onderzoeksprogramma Broeikasgassen Veenweide, stelt Niek Bosma van Wetterskip Fryslân, terwijl hij het vliegtuig volgt.

Verrassende resultaten

'Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. We willen de gegevens vergelijken met de metingen op de grond. Daar zijn wij nu drie jaar mee bezig. Die resultaten verrassen ons. Daar komt uit dat veen dubbel zoveel CO2 -uitstoot dan uit literatuurstudies blijkt, zo'n 60 ton per hectare per jaar. In het Duitse Greifswald meten ze met dezelfde apparatuur in de veenweide, zij trekken dezelfde conclusies.'

Eerder werd al geconcludeerd dat dat er geen verschil was in de uitstoot van koolstofdioxine tussen een proefveld met onderwaterdrainage en een proefveld waar niet gedraineerd wordt. 'Alle drie de proefopstellingen op de grond wijzen dezelfde richting uit. Er is bij mij behoorlijk veel hoop weggeslagen dat onderwaterdrainage bijdraagt aan het verminderen van de CO2-uitstoot.'

Tien keer per seconde

De sensoren in het vliegtuig meten precies hetzelfde als de apparatuur op de grond, legt WUR-onderzoeker Bart Kruijt uit. Tien keer per seconde wordt gemeten hoeveel CO2 de lucht ingaat, de windsnelheid en waterdamp.

Voordeel van een vliegtuig is dat er in een veel groter gebied kan worden gemeten met verschillende grondsoorten. Want Wageningen UR wil ook de verschillen tussen veen-, klei-, zand- en natuurgebieden in kaart brengen.

Verhoging slootpeilen

Volgens Bosma zijn de resultaten straks vooral geschikt om te kunnen bekijken in hoeverre de slootpeilen kunnen worden verhoogd. 'Wij verwachten dat een hoger peil leidt tot minder CO2-uitstoot en dat het de bodemdaling remt. Uit studies blijkt dat. Maar wij willen het wel zeker weten voordat we grote investeringen gaan doen.'

Deze zomer werd in het Friese veenweidegebied tussen de 18.000 tot 36.000 hectare grasland een hoger slootpeil gevoerd, tegen de droogte en de muizenoverlast. 'Waar we eerst jaarrond het peil wilden opzetten, gaan we nu wellicht toch meer naar flexibele peilverhoging. Hoog als het kan, lager als het moet, noemen we dat. In de zomer gingen veel slootpeilen tot 40 centimeter omhoog. Dat heeft geweldig gewerkt. Boeren hadden er eerst wat vrees voor, maar wij hebben deze zomer bijna geen klacht gehoord.'

Het vliegtuig brengt niet alleen de Friese situatie in kaart. Volgend jaar willen de onderzoekers ook boven andere veenweiden vliegen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer