Melkveehouder+droomt+dagelijks+van+tropisch+eiland
Nieuws
© Arie Meijer

Melkveehouder droomt dagelijks van tropisch eiland

Nog dagelijks denkt Jan Bronninkreef terug aan Expeditie Robinson. De melkveehouder uit Dijkerhoek kwam een dik jaar geleden terug van de Filipijnen als winnaar van het televisieprogramma.

De Nederlandse televisiekijker kon vorig najaar zien hoe boer Jan de finale van de Expeditie wist te halen, met de ontknoping ervan op 20 december. De melkveehouder zelf wist op dat moment al vijf maanden dat hij elke aflevering zou overleven en als winnaar naar Nederland zou terugkeren.


Op 17 juli zette Bronninkreef, samen met de andere finalisten en de makers van het programma, weer voet op Nederlandse bodem. Sinds die tijd denkt hij nog dagelijks aan de 32 dagen op het eiland. 'Alles doet me nog terugdenken aan vorig jaar. Deze temperaturen natuurlijk, maar elke dag spookt de expeditie nog door me hoofd.'

De melkveehouder is sinds zijn deelname aan het programma ook in één klap een BN'er. Daar werd hij onlangs nog mee geconfronteerd, toen hij met zijn teamleden van Kamp Onbekend ging dineren in Utrecht. 'Je wordt overal herkend en dat is iets wat ik nog steeds een beetje vreemd vind. Ik ben nog altijd de boer die ik altijd was en ineens wil iedereen met je op de foto.'

Promotie

Die bekendheid wil Bronninkreef in zijn voordeel gebruiken. Met enige regelmaat wordt hij gevraagd voor reclames en spelprogramma's, maar boer Jan wil zich vooral inzetten voor de promotie van de sector. Zo werkte hij bijvoorbeeld mee aan de Gouden Trekker Award van Team Agro NL.


'Dat mocht ik samen met Femke (Wiersma) presenteren. Een hartstikke leuke ervaring en dan kan je ook je bekendheid inzetten om wat aan agrarische promotieactiviteiten te doen. Dus dat is mij helemaal op het lijf geschreven. Heel leuk.'

Verkeerde doelgroep

Volgens Jan wordt promotie van de sector vaak verkeerd ingezet. De boer-burgerinitiatieven richten zich vooral op dorpelingen, terwijl die de boerderij wel weten te vinden. Volgens Bronninkreef moeten de acties gericht zijn op de mensen in de stad.

'Vorig jaar kwam mijn neef met een spandoek van LTO met de tekst: Onze boeren. Onze voedselmakers. Wensen je smakelijke feestdagen. Ik vond het een super spandoek, hele goede promotie. Hij vroeg me of het in mijn weiland mocht staan. Dat mag wel, maar wie komt er hier langs? De dorpelingen kennen het hier wel. Wij moeten de stad in.'

Gezicht laten zien

'We laten als boeren ons gezicht veel te weinig in de grote stad zien. We doen dat op de boerderij. Op social media doen we ook steeds meer, maar wij moeten de grote stad in', stelt Bronninkreef. 'Dat moeten moeten wij met reclameposters, billboards en alles. Dat kost geld, maar dat moeten we z'n allen er voor over hebben, denk ik.'

Jan geniet van de aandacht die hij krijgt en de leuke activiteiten die hij door het winnen van Expeditie Robinson mag doen. Toch vloog het afgelopen jaar voor hem snel voorbij. 'Er is al een nieuwe winnaar. De opnames zijn al achter de rug. Alleen weet niemand het hoe of wat nog. Ik weet het ook niet.'

Aandacht

De winnaar van editie 2018 vindt het niet erg dat de aandacht voor hem straks afneemt. 'Ik ben gewoon boer. That's it. Daar beleef ik nu wat leuke dingen bij naast. Hartstikke leuk, maar dat hoeft ook niet tot in lengte van jaren door te gaan.'

Bronninkreef is fan van het eerste uur van het televisieprogramma. Hij kan ook niet wachten tot het nieuwe seizoen wordt uitgezonden. Dit jaar extra, omdat hij weet wat de deelnemers moeten doorstaan. Sinds hij weer voet op Nederlandse bodem zette, heeft hij geen kokosnoten meer gekraakt, hutten gebouwd of buiten geslapen. Maar het programma en het eiland heeft hem gegrepen. Op de vraag of hij terug zou keren naar het eiland als hij ooit de kans krijgt, antwoord de melkveehouder zonder twijfel: 'Ja, direct!'

Bekijk meer over:

Weer

  • Maandag
    21° / 13°
    30 %
  • Dinsdag
    21° / 12°
    30 %
  • Woensdag
    22° / 10°
    20 %
Meer weer