Nieuwe hovenier moet zij-instromer zijn

Vier op de tien ondernemers in de hoveniers- en groenvoorzieningsbranche kampen met een tekort aan arbeidskrachten. Reden om zij-instromers te werven via de nieuwe campagne 'Ik ben groen, jij ook?'

Foto: VidiPhoto

DE STEEG – De buxusmot bezorgt kasteeltuinbaas Paul Klein-Gunnewieck niet alleen hoofdbrekens, maar ook handenvol werk. In de tuin van kasteel Middachten in De Steeg bij Arnhem staat 875 vierkante meter aan buxushagen, naast tal van buxusstruiken. Een paar honderd verschillende soorten, volgens Klein-Gunnewieck. De oudste buxus dateert van 1909 en is boomdik. Bovendien wordt op een gravure van 1724 al duidelijk dat Middachten en buxushagen nauw verweven zijn met elkaar. Het verwijderen van de buxus om de schadelijke buxusrups cq. –mot te elimineren is daarom geen optie. Biologische bestrijding wel, terwijl daarnaast aangetaste struiken volledig worden teruggesnoeid tot hun naakte bestaan, in de hoop dat ze straks weer ‘schoon’ uitgroeien. De struiken en hagen van Middachten zijn dit jaar voor het eerst behandeld met aaltjes (biologisch). Door dat vijfmaal per jaar te doen, blijft de rupsenplaag enigszins onder controle. Probleem is dat de buxusmot driemaal per jaar een cyclus heeft en er uit
© VidiPhoto

Branchevereniging VHG (Vereniging Hoveniers- en Groenvoorziening) maakt zich forse zorgen over de instroom in de sector en verwacht haar heil nu van een nieuwe doelgroep: de zij-instromer die elders aan de slag is, maar stiekem groene aspiraties heeft.


De koepel lanceert daarom de nieuwe en opvallende arbeidsmarktcampagne 'Ik ben groen, jij ook?' Instromers kunnen deelnemen aan de VHG Brancheopleiding of de basisopleiding Interieurbeplanting en solliciteren op de tientallen vacatures in de VHG-vacaturebank.

Portretten

De campagne heeft tot doel de meerwaarde van groen zichtbaar te maken en een breed en aantrekkelijk beeld te schetsen van de werkzaamheden in de branche. Portretten van vier zij-instromers vormen de basis van de werving. In korte films vertellen zij over hun drijfveren, hun werkzaamheden en wat de stap naar de groenbranche hen heeft opgeleverd.

De filmpjes worden gepubliceerd op het VHG YouTube-kanaal en de haar Facebook- en LinkedIn-pagina's. Bovendien verschijnen er diverse advertenties op Youtube, LinkedIn, Facebook en Instagram en wordt er een Google Ad Words-campagne gestart. VHG-leden worden opgeroepen om de campagne te delen via hun eigen social mediakanalen.

Scholieren

Het forse tekort aan medewerkers in de hoveniers- en groenvoorzieningsbranche werd recent onderstreept door het CBS. De cijfermeesters laten weten dat het bijna vier op de tien ondernemers niet lukt om het aantal vacatures te vervullen dat open staat.

Om de arbeidskrapte in de sector het hoofd te bieden, onderneemt branchevereniging VHG ook gerichte activiteiten om naast zij-instromers ook scholieren te verleiden tot een baan in het groen. Zo zijn er tal van projecten opgezet om de instroom in het vmbo te bevorderen en de doorstroom naar het groene mbo te stimuleren.

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    13° / 10°
    10 %
  • Donderdag
    9° / 7°
    10 %
  • Vrijdag
    10° / 5°
    10 %
Meer weer