%27Belangstelling+voor+kortere+pluimveeketen+groeit%27
Achtergrond
© VidiPhoto

'Belangstelling voor kortere pluimveeketen groeit'

Van hightech naar hightouch. Dat is de toekomst, volgens het platform Kip van Oranje. 'Met hightech kunnen we efficiënt produceren. Maar is dat interessant voor de consument? Nee, die wil het verhaal achter zijn product weten.'

Innovatieplatform Kip van Oranje wil enthousiaste ondernemers die marktgericht willen produceren meenemen in zijn zoektocht. 'Wij hebben de antwoorden niet, maar zorgen ervoor dat partijen samenwerken en dat de innovaties zichtbaar worden. Door de integrale oplossingen rollen daar mooie voorbeelden uit', zegt Albert Hoekerswever, oprichter van het platform dat is gericht op integrale ontwikkeling van vitale en duurzame ketenconcepten in de pluimveesector.

• Lees ook: Oranjehoen voorbeeld van Nederlandse innovatie

Doel is samenwerken aan vraagstukken die het eigen bedrijfsbelang overstijgen en die tegelijk impact hebben op het functioneren van de keten en het imago van de sector. 'De energie van de samenwerking en het resultaat leveren een positieve waardering en uiteindelijk een verdienmodel op.'

De unieke Nederlandse structuur remt de innovatie

Albert Hoekerswever, oprichter van Kip van Oranje

Kipconcept voor zorgsector

In 2015 begon Hoekerswever met de eerste pilot: de ontwikkeling van een kipconcept voor de zorgsector. In technische zin lukte het project, maar het was niet mogelijk om op commercieel niveau verder te gaan, vanwege de bestaande belangen van de ketenpartners. 'De meeste energie bleek wel bij de boeren te zitten, terwijl het initiatief genomen was vanuit de periferie. Hierna ben ik verder gegaan om 'de boer aan het roer' als vertrekpunt van vernieuwing te nemen', zegt Hoekerswever.

Voormalig legpluimveehouder Noud Janssen is aangesloten bij Kip van Oranje. 'Wij zijn productiegericht opgeleid. Naar het gedrag van kippen kijken was in eerste instantie onzin. Later bleek dat hard nodig om zo efficiënt en marktgericht mogelijk te kunnen produceren. Kijken vanuit de markt heeft nu prioriteit. Bestudeer ook het gedrag van mensen en peil hun behoeften.'

Hoekerswever vult aan: 'De belangstelling om de keten te verkorten, groeit. Zowel in de primaire sector als bij inkopers van foodbedrijven. Op een zorgbeurs sprak ik bedrijven die interesse hebben in een herkenbaar kipproduct met een verhaal.' Janssen adviseert agrarische ondernemers verder te kijken dan hun eigen sector. 'Kijk wat mensen beweegt bij het doen van boodschappen en praat erover op verjaardagen.'

Van feed naar food

De keten functioneert als een systeem en is zo sterk als de zwakste schakel. 'Samenwerken is daarom logisch en gebeurt al volop, vooral op operationeel niveau. Maar de unieke Nederlandse structuur, waar ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen deel, remt de innovatie', zegt Hoekerswever.

De organisatie van de internationale vakbeurs VIV Europe stelde afgelopen zomer vast dat Nederland bekendstaat als de grootste innovator, maar dat die positie internationaal gezien tanende is. Daarom is de slag gemaakt van 'feed to food', een strategie waarbij samenwerken en innoveren op ketenniveau steeds belangrijker wordt.

Nederland is wereldleider van innovaties, mede dankzij de Nederlandse pluimveehouders. Veel innovaties ontstaan vanuit de primaire sector en worden getest op boerderijniveau, voordat ze op een internationaal podium komen. Het is daarom voor de hele sector van belang dat de boer weer een centrale positie krijgt in de ontwikkeling van ketenconcepten en een betere financiële waardering.

• Lees ook: VIV zet in op meer Nederlandse pluimveehouders

Omarming door VIV

VIV heeft Kip van Oranje als platformconcept omarmd. Het platform had als doelstelling de Nederlandse pluimveehouders én foodsector te inspireren om de de vakbeurs in juni 2018 te bezoeken. Diverse Nederlandse pluimveehouders, waaronder Marcel Kuijpers van Kloeke Kip, familie Nijkamp van Windstreek, Christian van Bommel van Oma's kip, Jarrin Snetselaar van het Gezondheidsei en familie Ten Velde van Veldhoeve kip, vertelden hun verhaal.

'Wat schetst onze verbazing? De Nederlandse pluimveehouders lieten het afweten, maar de foodsector, diverse inkopers van grote supermarkten en zelfs van Tesco kwamen poolshoogte nemen. Dat leidde tot mooie gesprekken tussen pluimveehouders en foodmanagers', blikt Janssen terug.

'Dankzij VIV zijn we in 2018 in Abu Dhabi, China en India geweest en krijgen we in maart 2019 een eigen Oranjeplein, tijdens VIV Asia in Bangkok. Daar gaan vijf Nederlandse veehouders vertellen over hun bedrijf', zegt Hoekerswever.

Strategisch denken

'Doe waar je goed in bent; voor de ene ondernemer is dat productiegericht werken. De ander maakt de stap van veehouder naar merkproducent. Denk als ondernemer strategisch goed na over waar je heengaat met je bedrijf. Kopieer niet alles van anderen.'

Janssen: 'In onze zoektocht zijn we in contact gekomen met jonge ondernemers die met andere 'sociale' tools omgaan met de spanningsvelden in de maatschappij. Technische oplossingen zijn geen directe motivators om producten te kopen. Consumenten willen ook het verhaal achter een product. Laat iets van jezelf zien, dat is krachtiger.'

Van intensieve naar inventieve veehouderij
De intensieve veehouderij maakt roerige tijden door. Het bewustzijn dat het anders moet is groot, gevoed door berichten in de media, discussies over dierenwelzijn, voedselveiligheid en verscherpte regelgeving, een vastlopend verdienmodel en andere zaken die maatschappelijk ter discussie staan. De berichtgeving laat vaak een deel van de medaille zien en niet altijd de blinkende kant. Dat is jammer, want Nederland loopt voorop in verduurzaming en ontwikkeling van nieuwe duurzame ketenconcepten. Soms zo ver, dat de sector zichzelf uit de Europese markt prijst door de focus eenzijdig te leggen op maatschappelijke thema's. Dat is wel trendsettend en daar zit potentieel ook een nieuw verdienmodel.

Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    17° / 9°
    10 %
  • Donderdag
    19° / 7°
    30 %
  • Vrijdag
    19° / 10°
    30 %
Meer weer