Varkenshoudster schittert in reclamespot Albert Heijn

Annemarie Noordman-Damman uit Lemelerveld was eind oktober het gezicht van de varkenshouderij in een reclamespotje van Albert Heijn. Een varkenshoudster die trots is op de sector en dat wil uitdragen.

'Ik hoefde niet per se voor de camera, maar ik ben echt enorm trots op de varkenshouderij. We doen veel meer goed dan fout. Waarom zouden we dat niet vertellen', vraagt Annemarie Noordman zich af.

Het verhaal van de varkenshouderij is goed, merkt de varkenshoudster vol overtuiging op. 'Alleen zijn we vergeten dat te vertellen en te laten zien. De consument heeft een beeld van ons zoals dat door het grootste deel van de media wordt geschetst.'

Consument weet niets

Noordman zet zich daarom al jaren in voor het 'echte' verhaal. 'Ik ben geen domme boer die maar wat doet. Alles heeft zijn reden en als ik dat in de stal vertel, dan snappen consumenten dat. Ze zijn zo benieuwd en weten niets.'

Als voorbeeld haalt Annemarie de kraamstal aan. 'De kooi is niet uit niets ontstaan. Wanneer ik vertel dat wanneer de zeug losloopt mij dat twee biggen kost, dan is er begrip. En datzelfde geldt wanneer ik vertel hoeveel we investeren in het welzijn van onze varkens.'

In een adem door vertelt Noordman haar toehoorders dat ze al een jaar of vier aan het experimenteren is met een proefopstelling waarin de kraamzeug los loopt. 'En dat we die ook al tig keer hebben veranderd om het echt goed werkend te krijgen.'

Beleefboerderij á la Flevohof

Annemarie Noordman merkt tijdens open dagen en het project 'de boer als gastheer' dat een bezoek in de stal enorm wordt gewaardeerd. Voelen en ruiken ervaart toch anders dan alleen kijken. Als het aan haar ligt komt er weer een beleefboerderij zoals ooit de 'Flevohof' in Biddinghuizen.

Samen met Herbert haar man heeft Noordman een gesloten bedrijf met 400 zeugen. De vleesvarkens leven in twee serrestallen . De reclamespot van een halve minuut begint buiten.

Het beeld volgt Anne-Marie de stal in waar ze stro in de hokken van de biggen strooit. Naturel, open en enthousiast. Zo komt Annemarie over in de reclamespot over. 'Ik werkte jaren met mensen met een verstandelijke beperking. Daar heb ik veel geleerd. Ik neem het leven zoals dat op mijn pad komt, zonder beren op de weg te zien.'

Passie voor sector PR

De afgelopen 10 dagen regende het reacties op haar Facebookaccount. Noordman is er blij mee; het sterkt haar. Ze zit nog in het LTO-afdelingsbestuur, maar wanneer de fusie met twee andere afdelingen een feit is, stort ze zich graag op PR voor de sector.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer