Gefacelift Tomatoworld toont wereldthema's

Het informatie- en educatiecentrum Tomatoworld in Honselersdijk is in een nieuw jasje gestoken. Acht jaar na de opening vonden de initiatiefnemers het tijd voor een facelift voor het centrum dat de kracht van de Nederlandse glastuinbouw verbeeldt.

'Er is de laatste jaren wereldwijd veel gebeurd op het gebied van voedsel en duurzaamheid. Daarop willen we inhaken', vertelt Tomatoworld-directeur Miranda van de Ende. De nieuwe tentoonstelling volgt zes wereldthema's: eindigheid van fossiele brandstof, waterschaarste, voedselverspilling, voedselverdeling, groeiende wereldbevolking en opwarming van de aarde.

'Het vernieuwde Tomatoworld laat zien welke kennis en techniek de Nederlandse glastuinbouw heeft om gezond voedsel te produceren op een duurzame manier', zegt Van de Ende. In de corridor tonen info-graphics hoe de Nederlands tuinbouw de mondiale thema's benaderd. De slogan daarbij is: 'global challenges, dutch solutions'. Vervolgens zien bezoekers een virtuele kas op een wand geprojecteerd, waarop het verhaal verteld wordt.

'Bezoekers kunnen rond met een gids, die hen ook uitdaagt tot dialoog. Bijvoorbeeld over de vraag wat jezelf via je eetpatroon bijdraagt aan gezondheid en een duurzamere wereld.' Zo'n honderd gasten waren donderdag bij de heropening met presentaties van professor Olaf van Kooten en Martin van Gogh (ceo Hoogendoorn) met zijn pleidooi voor Feeding the megacities.

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer