Amicale adverteerder smeert naïeve boerin abonnement aan
En weer ben ik erin getuind. Weer is het ze gelukt. Hoezeer ik de amicale adverteerders op afstand houd en de goede van de kwade weet te scheiden, ben ik opnieuw te naïef gebleken. Het begon met een telefoontje, twee maanden geleden.
'Goedemiddag, hoe gaat het?'
'Goed hoor, ik ben aan het lunchen, dus als je het niet erg vindt...'
'Prima, dan houd ik het kort. Zal ik jullie vermelding op onze website aan het eind van het jaar stopzetten?'
'Website? Ik weet van geen site.'
'Nee, dat is ook het probleem: de mensen weten ons niet goed te vinden. Vandaar dat wij nu klanten bellen met het aanbod de vermelding aan het eind van het jaar stop te zetten.'
'Wat aardig. Ons advertentiebudget is klein en liever genereren we alleen nog naamsbekendheid via sociale media of via een advertentie in een lokaal sufferdje. Dus ik ga graag op je aanbod in.'
'Prima, snap ik helemaal hoor. Ik stuur je straks een bevestigingsmail. Die hoef je alleen maar even te 'replyen' en dan maak ik het voor je in orde. Kun je het beste meteen doen, want we zitten voor het weekend. Dan is het maar geregeld.'
Drie weken later schoof mijn collega een dikke factuur onder mijn neus. 'Weet jij hier iets van?'
Ik bekeek de nota en herinnerde me het gesprek. 'Ja, maar hier moet sprake zijn van een misverstand. Dit bedrijf zei juist ons lidmaatschap te willen afronden.' Geen belletje, geen alarm. Ik wist zeker dat ik het goed begrepen had.
Tot ik vorige week een heel kwaaie meneer aan de telefoon kreeg. Dreigend met deurwaarders viel bij mij het kwartje. Hij had me een abonnement weten aan te smeren en met het einde van het jaar bedoelde hij een jaar dat nog moest beginnen. Ruim 400 euro moesten we overmaken. Door te replyen had ik ervoor getekend.
Dom. Had ik maar de tijd genomen de website te checken en de mail goed te lezen. Verdorie, ik vertrouwde deze man. En ik dacht dat ik de meeste trucjes nu wel kende. Te vaak zijn we bestookt met nagemaakte advertenties waarvan werd beweerd dat wíj ze hadden ingestuurd: of we er even voor konden betalen. Te vaak zijn we als team tegen elkaar uitgespeeld: 'Uw collega bevestigde dat...' Zo gehaaid, zo gewiekst.
En nu? Betalen of bot terugblaffen? Juridisch staan we zwak. Toch ben ik benieuwd wat justitie van dit soort bedrijven vindt. En vooral: wat ze van zichzelf vinden. Walgelijk.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
AS Professionele zitmaaier / tuintrekker AS 1040 Yak 4WD (LH) #26685
Gebruikt, P.O.A.
-
Ford 4630
1990, P.O.A.
-
Gebruikt, P.O.A.
-
Massey Ferguson 5455 T3
2012, P.O.A.
Vacatures
Sales Adviseur - Melkveehouderij en Gemengd Bedrijf
VOSSEN LABORATORIES Int. B.V. - NL
Specialist gewasverzorging
Syngenta Seeds - Zeewolde
Medewerker Mechanisatie
Syngenta Seeds - Zeewolde
Docent-Onderzoeker Innovatieve Plantenteelt
Hogeschool Van Hall Larenstein - Leeuwarden
Deskundig lid voor de pachtkamer
Rechtbank Oost-Brabant - ’s-Hertogenbosch
Weer
-
Zaterdag10° / 5°30 %
-
Zondag11° / 2°30 %
-
Maandag10° / 0°20 %