‘Leren hoe we ons product in de markt kunnen zetten’

Dit najaar gaat de tweede cursus ‘Smaakmakers van de IJsseldelta’ van start. Dat is een trainingsprogramma van de gebiedscoöperatie IJsseldelta waarbij ondernemers leren om van hun idee een nieuw product te maken. Melkveehouder Jaco Visscher volgde samen met zijn vrouw Roelien de eerste cursus die eerder dit voorjaar werd gehouden.

%E2%80%98Leren+hoe+we+ons+product+in+de+markt+kunnen+zetten%E2%80%99
© Eigen Foto

Wat hebt u voor bedrijf?

‘We hebben een melkveebedrijf aan de rand van Zwolle. Op 50 hectare grond houden we zo’n negentig koeien met bijbehorend jongvee.’

Waarom deze cursus?

‘We wilden het bedrijf al langer verbreden, ook om extra inkomsten te genereren als het wat minder gaat in de melkveehouderij. We zochten wel naar een manier om ons duidelijk te onderscheiden van andere verbreders. Zo zijn we op de vermarkting van A2-melk gekomen. Dat is melk met een andere eiwitsamenstelling. Het merendeel van onze melkkoeien bezit het gen waardoor ze deze melk geven.

‘A2-melkproducten kunnen doorgaans wel gebruikt worden door mensen die reguliere koemelk niet goed verdragen. Daar ligt dus een kans voor ons. Maar een idee is nog geen nieuw product. Daar komt meer bij kijken, Vandaar deze cursus.’

Wat hebben jullie op de cursus geleerd?

‘We waren samen met zes andere boeren uit de IJsseldelta. In verschillende sessies zijn we actief aan de slag gegaan, ondersteund en gestuurd door ervaren ondernemers, marketeers en adviseurs.

‘Het gaat in de cursus niet om de technische ontwikkeling van je product. Daar zijn andere cursussen voor. Je leert vooral hoe je je product verder kunt ontwikkelen en hoe je het in de markt moet zetten, hoe je je klanten kunt bereiken.’

Hoe ver zijn jullie nu met de productie en verkoop van A2-melk?

‘Nog niet alle koeien produceren A2-melk. Uiteindelijk moeten we daar wel naar toe, maar nu melken we de koeien nog in twee groepen. Van de A2-melk maken we inmiddels yoghurt, vla en hangop. Die verkopen we in onze boerderijwinkel. We zijn ook druk bezig om meerdere verkooppunten voor onze producten te realiseren.’

Waar willen jullie naar toe?

‘We willen meer producten gaan maken, met name zure melkproducten. Daarnaast willen we in de winkel meer producten gaan verkopen, ook van andere ondernemers uit de streek.

‘Wellicht sluiten we ons op den duur ook aan bij het merk ‘Heerlijk IJsseldelta’, een streekmerk voor producten die in de IJsseldelta worden geproduceerd. Er is nog veel te doen. We hebben het heel druk.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer