‘Leren hoe we ons product in de markt kunnen zetten’
Dit najaar gaat de tweede cursus ‘Smaakmakers van de IJsseldelta’ van start. Dat is een trainingsprogramma van de gebiedscoöperatie IJsseldelta waarbij ondernemers leren om van hun idee een nieuw product te maken. Melkveehouder Jaco Visscher volgde samen met zijn vrouw Roelien de eerste cursus die eerder dit voorjaar werd gehouden.

Wat hebt u voor bedrijf?
‘We hebben een melkveebedrijf aan de rand van Zwolle. Op 50 hectare grond houden we zo’n negentig koeien met bijbehorend jongvee.’
Waarom deze cursus?
‘We wilden het bedrijf al langer verbreden, ook om extra inkomsten te genereren als het wat minder gaat in de melkveehouderij. We zochten wel naar een manier om ons duidelijk te onderscheiden van andere verbreders. Zo zijn we op de vermarkting van A2-melk gekomen. Dat is melk met een andere eiwitsamenstelling. Het merendeel van onze melkkoeien bezit het gen waardoor ze deze melk geven.
‘A2-melkproducten kunnen doorgaans wel gebruikt worden door mensen die reguliere koemelk niet goed verdragen. Daar ligt dus een kans voor ons. Maar een idee is nog geen nieuw product. Daar komt meer bij kijken, Vandaar deze cursus.’
Wat hebben jullie op de cursus geleerd?
‘We waren samen met zes andere boeren uit de IJsseldelta. In verschillende sessies zijn we actief aan de slag gegaan, ondersteund en gestuurd door ervaren ondernemers, marketeers en adviseurs.
‘Het gaat in de cursus niet om de technische ontwikkeling van je product. Daar zijn andere cursussen voor. Je leert vooral hoe je je product verder kunt ontwikkelen en hoe je het in de markt moet zetten, hoe je je klanten kunt bereiken.’
Hoe ver zijn jullie nu met de productie en verkoop van A2-melk?
‘Nog niet alle koeien produceren A2-melk. Uiteindelijk moeten we daar wel naar toe, maar nu melken we de koeien nog in twee groepen. Van de A2-melk maken we inmiddels yoghurt, vla en hangop. Die verkopen we in onze boerderijwinkel. We zijn ook druk bezig om meerdere verkooppunten voor onze producten te realiseren.’
Waar willen jullie naar toe?
‘We willen meer producten gaan maken, met name zure melkproducten. Daarnaast willen we in de winkel meer producten gaan verkopen, ook van andere ondernemers uit de streek.
‘Wellicht sluiten we ons op den duur ook aan bij het merk ‘Heerlijk IJsseldelta’, een streekmerk voor producten die in de IJsseldelta worden geproduceerd. Er is nog veel te doen. We hebben het heel druk.’
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners


Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere 6090M trekker (HEN) #691710
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere 6100M trekker (LIE) #691714
Gebruikt, P.O.A.
-
Stiga E-ride C500
Gebruikt, P.O.A.
-
Valtra T234A
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Administratief medewerker akker-, land- of tuinbouw
Wageningen University & Research - Wageningen
"Wij zoeken jou, natuurlijk!" Een gedreven veldmedewerker met oog voor gezonde landbouw.
Coöperatie Natuurrijk Limburg - Roermond
Meewerkend voorman/-vrouw teelt
IBN - Beugen
Weer
-
Zaterdag25° / 11°5 %
-
Zondag24° / 12°0 %
-
Maandag28° / 12°0 %