Paprikaketen trekt export China

De export van Nederlandse paprika’s naar China is een project waarin de hele paprikaketen samen optrekt.

Haijo DoddeNa de eerste proefzendingen van afgelopen week is het wachten of de Chinese markt in 2017 definitief opengaat voor Nederlandse paprika’s.
‘Wanneer een beslissing valt is moeilijk te voorspellen’, zegt Matthijs Jasperse van Florpartners. Hij is namens de Federatie voor Vruchtgroentenorganisaties (FVO) als projectleider betrokken bij de export van paprika’s.
De Chinese inspecteurs die de afgelopen weken de paprika’s voor de proefzendingen keurden, zijn met een glimlach huiswaarts gekeerd, vertelt Jasperse. ‘Ze waren dik tevreden. Maar het betekent niet dat de export nu appeltje-eitje is.’
De eerste aanzet voor de export van paprika’s naar China dateert van 2012. De hoop was dat de eerste verscheping binnen twee jaar geregeld moest zijn. Maar dat vertraagde steeds, aldus Jasperse.
Uiteindelijk tekende toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma vorig jaar een overeenkomst met de Chinese overheid voor de markttoegang van groenten. Dat bracht het proces in een stroomversnelling.
De goedkeuring van de eerste partijen voor export laat volgens Jasperse zien dat de paprikasector in staat is om aan de strenge Chinese voorwaarden te voldoen. ‘Vooral de fytosanitaire eisen zijn hoog. De inspecteurs hadden een hele waslijst met insecten en schimmels die ze niet willen terugvinden op de exportpartijen.’

Afzet als Hollandmerk

Jasperse benadrukt dat de hele paprikaketen inspanningen levert om de export naar China op gang te brengen. FVO werkt daarin nauw samen met GroentenFruit Huis, de overheid en KCB en NVWA als inspectiediensten. Er is voor gekozen om de Nederlandse paprika’s als Hollandmerk herkenbaar op de Chinese markt te introduceren.
‘We willen niet dat handelaren elkaar bevechten op klanten en afzetkanalen’, zegt Jasperse. ‘De keten zoekt samen naar geschikte afzetpartners en verkooppunten. De regie en organisatie van de export blijft via FVO voor een groot deel in handen van de telers. We zoeken nog naar een juiste structuur.’
Als exportland biedt China een enorm potentieel. Jasperse hoopt dat de exportvolume binnen vijf jaar doorgroeit tot 6.000 ton, dat is vergelijkbaar met Japan.
‘Op de Chinese markt gaan we niet voor de bulkafzet, maar willen we de paprika’s aanbieden in het hogere segment. De kracht van ons product is de uitstekende kwaliteit en het brede assortiment met paprika’s in alle kleuren en vormen.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer