'Suiker verdient genuanceerder beeld'

Het Platform Suiker en Voeding, waarin telers, suikerindustrie en -verwerkers zijn verenigd, wil een eind maken aan de in zijn ogen 'erg negatieve en ongenuanceerde beeldvorming' rond suiker. 'We moeten de dialoog aangaan.'

%27Suiker+verdient+genuanceerder+beeld%27
© Studio Kastermans

.
Janine Verheesen, directeur van het Kenniscentrum suiker & voeding (KSV), geregistreerd bij de Nederlandse Academie van Voedingswetenschappen (wetenschappelijk voedingskundige B) en lid van het platform, hekelt de beeldvorming over suiker, wat wordt geassocieerd met zaken als ultieme dikmaker, verslaving, diabetes en zelfs de dood. Het zijn de media, en met name de sociale media, die daarin een grote rol spelen.

'Suiker is verslavend. Dat lees je voortdurend op Facebook, Twitter en op sites van foodbloggers. Ze vertellen er steevast bij dat de voedingsmiddelenproducenten steeds meer suiker in hun producten stoppen om ons consumenten op die manier verslaafd te maken aan suiker', vertelt Verheesen.

Fabel

'Vaak hoor je in dat kader de term 'verborgen suiker' of de vieruursdip, waarvoor je suiker nodig hebt om daaruit te raken. Dat is een fabel. Dat zit tussen de oren van de mensen. Zoals het ook onzin is dat suiker een specifieke dikmaker is, waarvan je dikker wordt dan andere koolhydraten omdat het direct in het vet wordt opgeslagen. Dat laatste is onzin, misleidend zelfs.'

Het zijn voorbeelden van verhalen die steeds worden herhaald of waaraan wordt gerefereerd. 'Nederland heeft 17 miljoen voedseldeskundigen. Die geven allemaal commentaar op basis van eigen ervaringen of ervaringen van buren. Van die bloggers komt ook de superfoodshype vandaan. Nou, voedingswetenschappers kunnen je allemaal vertellen dat je van de hele dag açaibessen eten niet gezonder wordt.'

Voedselgoeroes

Het probleem is dat veel jongeren luisteren naar die 'voedselgoeroes', zoals Verheesen hen noemt. 'Ook omdat zij deskundigen niet meer als deskundigen zien. De reden daarvoor is dat niet altijd dezelfde boodschappen worden uitgezonden. De voedingswetenschap is een jonge wetenschap die zich ontwikkelt; inzichten veranderen.'

Ook doen wetenschappers geen spannende uitspraken in tegenstelling tot bloggers. 'Gelukkig zie je nu wel dat wetenschappers zelf ook wat meer gaan bloggen, wat tot meer nuance leidt.'

Werk aan de winkel

Want aan nuance schort het momenteel in de beeldvorming, aldus Verheesen. 'De balans is erg negatief. Er is voor ons veel werk aan de winkel. We zijn in Nederland doorgeschoten van een anti-vethype naar een anti-koolhydraten- en anti-suikerhype. Suiker levert bijvoorbeeld calorieën, dat klopt. Maar nu heerst het beeld dat je bijna niet meer kunt leven als je te veel neemt', constateert ze.

'Dat is onzin. Mensen worden dikker door bewegingsarmoede. Mensen zijn minder gaan bewegen, terwijl de consumptie van suikers - van nature aanwezige suikers in fruit, groente en melk plus de toegevoegde suikers - per hoofd van de bevolking (44 kilo per jaar, 122 gram per dag) in ieder geval niet is gestegen', legt de KSV-directeur uit.

Discrepantie

'Tussen de beeldvorming en de wetenschappelijke feiten die daartegenover staan, zit een enorme discrepantie. De beeldvorming is erg negatief en ongenuanceerd. Het gebruik van suiker komt alleen nog positief in beeld bij topsporters, vaak duursporters.'

Om een meer evenwichtige beeldvorming op basis van wetenschappelijk feitelijke informatie te bewerkstelligen, is het Platform Suiker en Voeding eind 2014 nieuw leven ingeblazen.

Drie pijlers

Het platform wordt geschraagd door drie pijlers: vanuit de (bieten)telershoek door LTO en de Nederlandse Akkerbouwers Vakbond (NAV), vanuit de suikerindustrie door bedrijven als Royal Cosun (Suiker Unie) en Cargill en vanuit de verwerkers door bedrijven in de frisdrank-, koek-, snoep- en banketbranche. Momenteel zijn er zo'n 25 organisaties aangesloten.

'Ja, er is behoefte aan. Vanuit de sector krijgen we veel steun en we willen daarom ook uitbreiden. In eerste instantie met retailbedrijven, want vertegenwoordigers uit dat segment ontbreken nog.'

Missie

Het eerste jaar hebben de platformleden gebruikt om vast te stellen wat ze willen bereiken en het formuleren van een visie en missie.

'Nu is het zaak om de dialoog aan te gaan. Met de ministeries van Volksgezondheid en Economische Zaken, maar ook andere stakeholders zoals ngo's en de politiek. Want wat we vooral willen, is media-aandacht, gebaseerd op feiten, zodat uiteindelijk de consument een beter beeld heeft en er een genuanceerd overheidsbeleid ligt. Daarvoor moeten we de dialoog aangaan.'

Netwerkorganisatie

Momenteel is en blijft het platform nog een netwerkorganisatie, gefinancierd door de suikerproducenten en de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ). 'We besteden het geld aan vergaderen, maar zijn ook voornemens een website en blog te ontwikkelen. Daarnaast gaan we rondetafelbijeenkomsten in het Haagse organiseren', vertelt Verheesen.

'We leggen nu een stevige basis, maar het platform moet nog groeien. Onze missie is geslaagd, als er over suiker een genuanceerd beeld bij de consument is ontstaan, met overheidsbeleid dat daarop is gestoeld.'

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer