Koper maaltijdbox wil regionale authenticiteit

De markt voor maaltijdboxen is na de toetreding van Albert Heijn met zijn Allerhande Box volop in beweging. De supermarktketen zal vooral concurreren met marktleider Hello Fresh, voorspelt marktonderzoeker Retail Intelligence Lab. Voor kleinere meer op lokale producten gerichte partijen liggen er nog voldoende kansen.

1 Hoe groot is de markt voor maaltijdboxen?

Retail Intelligence Lab becijfert de markt voor maaltijdboxen op 225 miljoen euro. Vergeleken met de supermarktomzet (circa 34 miljoen euro in 2015) is dat nog zeer weinig. Maar Hello Fresh kwam pas drie jaar geleden op de markt met een grote marketingcampagne. Albert Heijn startte pas in augustus 2015.

2 Hoe is de markt verdeeld?

Hello Fresh is met een marktaandeel van 70 procent de absolute marktleider. De Allerhande Box volgt met 14 procent. De Streekbox, de Krat en de Breebox moeten het samen met 5 procent doen. Mathijsmaaltijdbox heeft 4 procent en Marley Spoon 3 procent. Een aantal kleinere partijen verdelen de resterende 4 procent van de markt.
Klanten van Hello Fresh geven aan veel interesse te hebben in de box van AH. De verwachting is dan ook dat vooral die elkaar gaan beconcurreren. Mogelijk dat Jumbo zich dit jaar ook in de strijd gaat mengen.

3Wie kopen maaltijdboxen?

Dat zijn vooral hoog opgeleide mensen met een hoog inkomen en een grote belangstelling voor biologische voeding. Retail Intelligence Lab concludeert dat het kopers zijn die behoefte hebben aan regionale en authentieke producten.

4 Hebben kleinere spelers kansen?

Volgens de marktonderzoekers wel. Hello Fresh heeft te kampen met negatieve berichtgeving op sociale media. Klanten klagen erover dat ze moeilijk van een abonnement afkomen. Daarnaast maakt Hello Fresh onderdeel uit van een grote internationale internetonderneming en overweegt het een beursgang. Zo'n beeld staat haaks op de behoefte van een grote groep kopers die juist de voorkeur geven aan regionale en streekproducten.

5 Krijgen boeren beter prijzen als ze leveren aan maaltijdboxen?

Niet per se. Kopers hebben een vreemd beeld van prijzen. Ze schatten de waarde van een box (drie maaltijen voor twee personen) op 23 euro, terwijl deze in werkelijkheid tussen de 35 à 40 euro aan levensmiddelen bevat. Het advies is dan ook om te communiceren met prijs per maaltijd, want dan schatten kopers de prijs met 6 à 7 euro wel goed in.
Fresh Box en AH hanteren marktconforme prijzen. Ook The Greenery, die test met de Verse Oogst Box, doet dat. Voor boeren liggen er betere kansen bij boxen met regionale producten die lokaal worden afgezet.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer