Verkoop tuinbranche valt tegen

De tuinbranche in Nederland verkocht in 2015 bijna 3 procent minder bloemen en planten. Dat blijkt uit de jaaromzetcijfers van belangenorganisatie Tuinbranche Nederland.

De omzet van tuinplanten steeg voor eenjarigen met 1 procent tot 133 miljoen euro en daalde voor meerjarige planten met 2 procent tot 244 miljoen euro. Voor bloemen en planten binnenshuis daalden de bestedingen met bijna 4 procent naar 549 miljoen euro.
De totale omzet voor de tuinbranche in Nederland bedroeg in 2015 ruim 3,6 miljard euro. Dat is een stijging van 2 procent in vergelijking met 2014. De groei komt vooral voor rekening van groot onderhoud in tuinen. Consumenten besteedden afgelopen jaar meer aan zaken als sierbestrating, tuinafscheiding en vooral tuinhuisjes. Deze toename lijkt een gevolg van de aantrekkende woningmarkt.
Brenda Horstra, adjunct-directeur van Tuinbranche Nederland, vindt het lastig aan te geven wat de oorzaak is van de tegenvallende verkopen voor bloemen en planten. 'Het komt voor ons ook onverwacht. In de tuinbranche proberen we met campagnes juist groen onder de aandacht te brengen. Dan zijn deze resultaten wel teleurstellend.'

Zachte winter

De zachte winter van 2014-2015 kan volgens Horstra een verklaring zijn voor de matige verkoopcijfers. 'Er is weinig kapot gevroren en wellicht hebben consumenten daardoor minder planten vervangen.'
De marktaandelen van de retailsegmenten in de tuinbranche zijn vrij stabiel, meldt Tuinbranche Nederland. Bij de continu-aankopen, waaronder bloemen en planten en materialen voor klein tuinonderhoud, blijven tuincentra met een aandeel van 32 procent de belangrijkste aanbieder. Op afstand volgen de bloemenwinkels, postorderbedrijven, dierenwinkels, supermarkten en bouwmarkten met marktaandelen van 10 procent of iets minder.
Van de verschillende aanbieders noemt Horstra het opmerkelijk dat tuincentra hun verkopen van bloemen en planten stabiel hebben gehouden. 'De lagere verkoopcijfers komen vooral voor rekening van de andere afzetkanalen.'
Tuinbranche Nederland constateert dat de verschillen binnen de segmenten groot zijn. 'De trend dat consumenten meer beleving, inspiratie en aandacht verwachten gaat door', aldus Horstra. 'Aanbieders moeten energie steken in hun product om de verkoop te stimuleren.'
FloraHolland wil nog niet reageren op de tegenvallende verkoopcijfers voor bloemen en planten in de tuinbranche. In mei presenteert de afzetorganisatie haar jaarcijfers. Dan worden ook de vergelijkingen gemaakt met voorgaande jaren, aldus een woordvoerder.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer