Opvallende verschillen behoeften jonge boeren EU
Jonge boeren in Polen willen alles leren over ondernemerschap. De Zweden zijn daar minder mee bezig. Jonge boeren in Europa hebben verschillende kennisbehoeften, blijkt uit onderzoek onder jonge boeren in 28 Europese lidstaten.
1Waarom heeft de Europese Commissie een onderzoek naar de behoeften van jonge boeren uit laten voeren?
Het Europese platteland loopt leeg. De Europese Commissie ziet het gebeuren en wil er iets tegen doen. Want boeren zijn niet alleen producenten van voedsel maar ook 'de onderhouders' van het landschap. Om te weten waar de behoeften van jonge boeren liggen, zijn per lidstaat gemiddeld 75 boeren en tuinders tot 40 jaar ondervraagd.
2Zitten er verschillen in de behoeften van jonge boeren in verschillende lidstaten?
Behoorlijk. Jonge boeren uit de nieuwe lidstaten, zoals Polen en Hongarije, hebben veel meer behoefte aan informatie: over ondernemerschap, nieuwe technieken en hoe zij hun bedrijfsstrategie moeten uitstippelen. In die lidstaten is de infrastructuur vaak ook slecht ontwikkeld. Boeren willen weten hoe zij dat kunnen verbeteren.
Het is duidelijk dat daar een achterstand is in vergelijking met landen als Denemarken en Nederland.
3Zijn er ook gemeenschappelijke problemen?
De moeilijkheden rond het verkrijgen aan land steken er met kop en schouders boven uit. In landen als Frankrijk, België, Duitsland en Hongarije zegt meer dan 70 procent van de jonge boeren daar problemen mee te hebben.
4Wat zijn opvallende verschillen?
In de zuidelijke landen verdienen veel jonge boeren de kost met meerjarige gewassen zoals olijfbomen. Bij deze groep zien we minder behoefte aan land maar meer interesse in kennis. Dit zijn ondernemers die hun productie willen moderniseren, maar vaak is er weinig kennis beschikbaar over deze specifieke gewassen. In sectoren als de melkveehouderij is er wel veel kennis aanwezig.
In het Zweden en Finland zijn jonge boeren niet zo bezig met het ondernemerschap. Daar is de afzet grotendeels geregeld. Vaak zitten de boeren ook zo ver van hun markt dat de interesse en behoefte om zich als ondernemer te verdiepen in marketing en communicatie nauwelijks aanwezig is.
5Wat wordt met de resultaten van het onderzoek gedaan?
Er wordt bekeken om een uitwisselingsprogramma op te zetten, zodat jonge boeren in Europa van elkaar kunnen leren. Wanneer zo'n programma van de grond komt en in welke vorm is nog onduidelijk.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 5100M (WD) #26104
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X 167R (LH) #27467
Gebruikt, P.O.A.
-
Nieuwe Valtra G125e Active !!
Gebruikt, P.O.A.
-
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Redacteur
Nieuwe Oogst - Zwolle, Nederland
Medewerker Akkerbouw & NPEC
Wageningen University & Research - Wageningen
Leidinggevende Agroteam
Royal HZPC Group B.V. - Mitselwier
Specialist gewasverzorging
Syngenta Seeds - Zeewolde
Medewerker Mechanisatie
Syngenta Seeds - Zeewolde
Weer
-
Zaterdag17° / 5°70 %
-
Zondag18° / 11°50 %
-
Maandag17° / 7°20 %