Weidevogelfilm doet appèl op politici

De weidevogelfilm Het Wonder van Marken moet politici en het grote publiek overtuigen van de aanpak van het Nederlandse weidevogelbeheer. In vijf jaar tijd steeg het aantal nesten met honderd naar tweehonderd, terwijl de gemiddelde productie van de koeien zo'n 1.500 kilo omhoog ging.

Ruim honderd mensen kwamen vorige week af op de première bij melkveehouders en weidevogelboeren Wim en Jeanine Terlouw. Ook internationale filmfestivals tonen interesse.

Terwijl steeds minder boeren aan weidevogelbeheer doen en de ontevredenheid over het nieuwe agrarische natuurbeheerbeleid toeneemt onder agrarische collectieven lanceert Water, Land en Dijken de nieuwste film van Gouden Kalf-winnaars Jan Musch en Tijs Tinbergen.


Het Wonder van Marken trailer from Het Wonder van Marken on Vimeo.



Valse start

Noodzakelijk, stelt voorzitter van de natuur- en landschapsverenging Sjaak Hoogendoorn.

'Het nieuwe agrarische natuurbeheer maakt een valse start. De bureaucratie dreigt toe te nemen. Daarbij komt dat het agrarisch natuurbeheer in een veel te negatief daglicht staat, het zou niet effectief zijn. De film bewijst dat dit onterecht is.'

Subsidies

Volgens voorzitter Alex Datema van Boerennatuur.nl geeft de film een realistisch beeld van een agrarisch bedrijf dat weidevogelbeheer volledig heeft geïntegreerd in de bedrijfsvoering. 'Het laat zien dat dat dat nog niet zo simpel is. En dat bedrijven hiervoor afhankelijk blijven van subsidies.'

• Lees meer hierover deze zaterdag in Nieuwe Oogst

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer