Boerderijwinkel trekt 350 klanten per week

Net buiten de dorpskern van Ottersum lonken de boerderij en winkel van John en Ineke ten Haaf. Met 350 klanten per week hebben ze een mooie bron van inkomsten. 'Mensen komen vooral voor onze eieren, groente en aardappelen.'

Het oorspronkelijke gemengde bedrijf van de familie Ten Haaf in Ottersum heeft de afgelopen decennia een metamorfose ondergaan. De melkkoeien zijn al een kwart eeuw geleden verkocht. De vleesstieren zijn eruit gegaan na de MKZ-crisis in 2001. Met de varkens zijn de ondernemers een jaar of zeven geleden gestopt. Mede door de steeds oplopende kosten voor de relatief kleine veetakken hebben ze het roer omgegooid.
Het 'succesverhaal' is de boerderijwinkel in het voorste deel van de voormalige koeienstal. 1.150 scharrelkippen leveren voldoende eieren. Aardappelen teelt de familie zelf in drie soorten. Daarnaast zorgen akkerbouw en de teelt van vollegrondsgroente voor extra omzet en meer eigen producten in de winkel. Op 30 hectare staan naast aardappelen en sperziebonen, ook mais, suikerbieten en graan.

Zes dagen open

'Aardappelen en eieren hebben we hier altijd aan huis verkocht, maar in de loop der jaren is de winkel flink gegroeid. We zijn zes dagen in de week open', vertelt John ten Haaf (51). 'Elke keer hebben we nieuwe producten toegevoegd. Samen met een tuinman zijn we veel eigen groenten voor de winkel gaan verbouwen, zoals diverse soorten kolen, bietjes, zonnebloemen en pompoenen.' Zijn vrouw Ineke (49) vult aan: 'Sinds een paar jaar verkopen we ook streekproducten, los of verpakt als een cadeau.'

Over klanten geen klagen. Ze komen van heinde en verre. Zelfs mensen uit Nijmegen maken een rondje in de kop van Limburg om boerenproducten te hamsteren. In het seizoen vinden veel campinggasten de weg naar de winkel. En onder de 350 klanten gemiddeld per week zit een schare trouwe bezoekers.

Een boerderijwinkel heeft ook nadelen. Zo heeft de familie altijd mensen over de vloer. 'Dat hoort erbij. Wij hebben inmiddels een ingang aan de weg, dus mensen hoeven niet eerst het erf op. Dat vind ik een vooruitgang ten opzichte van vroeger', zegt John ten Haaf.

De ondernemer heeft wel een verklaring waarom klanten terug blijven komen. 'Dat is allereerst de kwaliteit van de producten. De groente teel ik milieubewust en de vroege aardappelen zijn handmatig geoogst.' Ineke ten Haaf: 'Daarnaast zetten we ons voor 200 procent in. In de zomer maken we lange dagen. Klanten komen hier ook om een praatje te maken en daar nemen we alle tijd voor. Klanten weten ons ook te vinden omdat ze gewoon graag willen weten waar hun voedsel vandaan komt.'

Ook steken de Noord-Limburgers energie en geld in lokale verenigingen. Mond-tot-mondreclame werkt, is de ervaring van Ineke ten Haaf. 'En we kennen elkaar. De bakker winkelt bij ons en wij gaan voor ons brood naar de bakker. Daarnaast kopen we producten als appels, peren, aardbeien, asperges en champignons in bij collega-telers en die komen op hun beurt weer hier voor eieren en aardappelen.'

De familie Ten Haaf heeft zich aangesloten bij het initiatief Smaakparels. Bedrijven die 'iets doen met streekproducten' zetten hun deuren open. Zo ligt het bedrijf op een fietsroute door het Noord-Limburgse land.

Aan het einde van de zomer heeft het echtpaar meegedaan aan Agrifestijn Maasduinen, dat eens in de drie jaar plaatsvindt. Met dit initiatief van LLTB-afdeling Bergen probeert de regio Maasduinen agrarische ondernemers bij zo veel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen. Elke drie jaar staat een plaats in de regio centraal en in 2015 viel de beurt aan Ottersum.

'Onze deelname hebben we serieus aangepakt', vertelt Ineke ten Haaf. 'We hebben onze hele familie opgetrommeld voor de voorbereiding en voor de dag zelf. We hebben graspaden aangelegd, geverfd en bij elke groente een A4'tje gestopt met informatie.'

Haar man vult aan: 'Op zo'n dag komen een paar duizend bezoekers op je bedrijf.' Ineke ten Haaf: 'We hebben sindsdien ook een bedrijfsfilm, een website en een informatiebord. We zouden nog meer reclame kunnen maken, maar we vinden het eigenlijk prima zoals het nu gaat.'

Derde generatie

De boerderij van de familie stamt uit 1938 en is nu in handen van de derde generatie. 'Heel groot is het bedrijf nooit geweest', weet John ten Haaf. 'Dus ik ben parttime hier begonnen en werkte daarnaast bij een loonwerker. In die tijd startte de superheffing en moest je al quotum kopen om uit te breiden met melkkoeien.'

Halverwege de jaren negentig groeiden de werkzaamheden op het gemengde bedrijf en zegde Ineke ten Haaf haar werk buitenshuis op. Inmiddels liggen werk, hobby en een passie voor de natuur dicht bij elkaar, vertelt de onderneemster. 'We zijn graag bezig in de natuur. Als we de peulen, tuinbonen, pompoenen, zonnebloemen oogsten, genieten we echt. Dat vinden wij belangrijker dan rijk worden.'

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer