Vraagtekens bij belang Chinese markt

Bloemenveiling FloraHolland ziet grote mogelijkheden voor de verkoop van sierteeltproducten in China. Handelaren in bloemen en planten lopen minder hard van stapel. 'Het is zeker geen gemakkelijke opgave.'

Een omzet van 1 miljard euro met een virtueel platform voor bloemen en planten. Dit is een van de doelen die FloraHolland zich heeft gesteld in 'FloraHolland 2020', de nieuwe strategie van de bloemenveiling. Om dit doel te bereiken heeft FloraHolland allereerst zijn oog laten vallen op de Chinese markt.
Ruim een maand geleden kwamen de FloraHolland-leden van de Nederlandse handelsdelegatie die China had bezocht, enthousiast terug uit dit land. FloraHolland had in China gemerkt dat Nederlandse bloemen en planten een goede reputatie hebben. Tel daarbij op dat Chinezen door de economische groei steeds meer geld te besteden hebben, China niet meer zo exportgericht is als voorheen en de gedigitaliseerde economie in het Aziatische land een vlucht heeft genomen, dan is de rekensom snel gemaakt.
FloraHolland wil China de komende jaren veroveren. Tijdens het handelsbezoek heeft ze al principe-akkoorden getekend met Chinese handelspartijen over samenwerking. Zo verkent het bedrijf bijvoorbeeld een bundeling met de bekendste e-commercegigant Alibaba.
'Als sector kunnen we daar een positie opbouwen', vertelde financieel directeur Rens Buchwaldt na het bezoek aan China op een regiobijeenkomst in Aalsmeer. Algemeen directeur Lucas Vos toonde zich eveneens enthousiast over de kansen in China bij thuiskomst.

Institutionele markt

Het enthousiasme is echter niet in de hele sierteeltketen zo groot als bij FloraHolland. 'Uiteraard zien wij kansen in China, maar een positie opbouwen in dat land is zeker geen gemakkelijke opgave', tempert Robert Roodenburg, directeur van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB), de feestvreugde.
Er zijn al Nederlandse sierteelthandelaren actief op de Chinese markt, vertelt hij. Die houden zich vooral bezig met de institutionele markt en hebben nauwelijks inbreng op de Chinese consumentenmarkt. Roodenburg, die ook mee was met de handelsdelegatie naar China, constateert dat er culturele drempels zijn die een vlot verloop van de markt-opbouw in dat land hinderen.
'Chinezen kennen niet de gelegenheden om bloemen te schenken, zoals wij die in Europa hebben.' Waarmee hij niet wil zeggen dat die niet zijn te introduceren in China (want de middenklasse in dat land is vatbaar voor westerse feestdagen), maar wel wil aangeven dat er een lange weg te gaan is.
Op logistiek terrein zijn er volgens Roodenburg eveneens hobbels te nemen. 'Van hier naar China is de logistiek geen probleem, maar in China zelf wel', tekent hij de situatie. 'In China zijn we genoodzaakt samen te werken met partijen aldaar.' Hij vraagt zich af of die partijen wel zo vertrouwd zijn met bloemen.
Een ander obstakel noemt de VGB-directeur de kredietwaardigheid van Chinese afnemers. 'Daar zijn vraagtekens bij te plaatsen.'

Slag in de lucht

Het bedrag van 1 miljard euro dat FloraHolland in 2020 beoogt om te zetten met World Flower Exchange, het virtuele platform voor bloemen en planten, noemt Roodenburg niet buitenproportioneel. 'Er waren in het verleden groeicijfers in de sierteelt die de omzet van 1 miljard euro in 2020 rechtvaardigen.'
Roodenburg betwijfelt of China de oplossing is voor de Nederlandse drang tot afzetgroei. 'Aannemend dat het bedrag van 1 miljard euro van FloraHolland een beetje een slag in de lucht is, wil ik ook wel een slag in de lucht doen. Ik schat in dat van die 1 miljard euro er 200 miljoen euro op de Chinese markt is weg te halen.'
Roodenburg houdt het liever dichter bij huis. 'Het is goed dat we proberen markten aan te boren buiten Europa. Maar de echte grote investeringen zouden hier in Europa moeten worden gedaan.' Volgens hem is er in Europa nog een wereld te winnen, waarbij hij er ondere andere op wijst dat er in Europa grote verschillen bestaan in het uitgave-patroon voor sierteeltproducten en dat veel Europeanen nooit bloemen of planten kopen.
Nederland exporteerde in 2014 voor 5,4 miljard euro aan bloemen en planten. China was vorig jaar goed voor iets minder dan 20 miljoen euro.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer