Vallei Boert Bewust zet door na succes

Het project 'Vallei Boert Bewust' in de Gelderse Vallei krijgt in 2016 een vervolg. Ondanks dat de subsidie stopt, willen boeren het project voortzetten. 'Dit charmeoffensief maakt burgers bewust van eerlijke producten. Dat is te waardevol om te laten schieten', vindt Jan Overeem, initiatiefnemer van het eerste uur.

Het jaar 2015 was een kritisch ijkpunt voor het wel of niet doorgaan van het project 'Vallei Boert Bewust'. 'We hebben dit jaar twee Vallei Boert Bewust-weken gehad. Viel de eerste week in juni qua belangstelling nog tegen, de editie in de herfstvakantie was een doorslaand succes. Tientallen boeren lieten hun bedrijven zien en burgers mochten vragen stellen. Zo ontstond er overal interactie', vertelt Overeem.
De ondernemer is geschrokken van de reacties van het publiek. 'Het idee over het boerenleven is vaak gekleurd en gebaseerd op aannames en grote koppen in kranten. Er werd verondersteld dat melk en vleesproducten vol antibiotica en hormonen zitten. Het is goed om dat als Vallei Boert Bewust-boeren recht te zetten. Daarom is het belangrijk dat dit project een vervolg krijgt.'

Aaibare biggen

Overeem heeft zelf een zeugenbedrijf in Nijkerk. 'Ik liet een vijftal ouders met kinderen aaibare biggen van tien dagen zien. Ook aan hen kon ik precies uitleggen hoe wij alles in het werk stellen om een eerlijk product te leveren.'
Het project 'Vallei Boert Bewust' werd voor het grootste deel bekostigd uit de gelden van de Regio FoodValley van provincie Gelderland. Daarnaast leverden verscheidene gemeenten in de regio en LTO Noord Fondsen financieel hun aandeel. Die geldkraan wordt per 31 december dichtgedraaid. Het project zit er voor de subsidiegevers op.
Voor de voortgang van het project hebben de deelnemende boeren Marieke Everhardus aangenomen. 'Zij is van boerenkomaf en spreekt de taal van de boeren', vertelt Overeem.

Boeren overhalen

'Haar opdracht is de boeren over de streep te trekken. Voor de financiering van het project zijn naast boeren financiële bijdragen van belang van leveranciers, veeartsen en andere zakelijke contacten die op het boerenerf komen.'
De doelstelling is honderd boeren als deelnemer te betrekken bij het project. '75 is ook niet slecht. We zijn volop bezig om onze bedrijven aan de burgers te tonen. Bij gemeente Barneveld kregen we het verzoek om tijdens de nieuwjaarsreceptie met een stand aanwezig te zijn. En we hebben sinds kort de Vallei Boert Bewust-promotiekar. Deze wordt volgend jaar ingezet op alle oogstfeesten en Vallei Boer Bewust-weken', zegt Overeem.
De keuze om zelfstandig door te gaan onder de noemer van gebiedscoöperatie O-gen (eerder stichting Gelderse Vallei) met bijdragen vanuit de periferie, lijkt daarmee een kansrijke missie, vindt Paulien Keijzer van O-gen.
'De substantiële bijdrage vanuit de provinciale pot stopt en structurele bijdragen zijn voor gemeenten geen optie. Wellicht dat zij nog wel iets op het gebied van promotiemiddelen doen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer