Ledenwerfcampagne West: ‘Just do it!’

Concreet aan de slag met ledenwerving. Dat was het doel van de campagneavonden die Peter van der Hoeven, relatiebeheerder van LTO Noord, deze weken hield in de westelijke provincies. Resultaat na vier avonden: een lijst van 110 potentiële leden mét een actieplan om deze mensen te gaan benaderen.

Anne-Marie Rops
Zijn aanpak van ‘gewoon doen’ werkte, zo bleek op de avonden die zijn gehouden in de vier provincies. In Zuid-Holland waren van acht afdelingen totaal circa 25 mensen aanwezig, die in groepjes aan de slag gingen. ‘Daar heerste een echte campagnesfeer’, aldus Van der Hoeven.
In Noord-Holland waren zeven afdelingen vertegenwoordigd op de campagneavond, in Utrecht vijf en in Flevoland twee. Circa twee derde van alle afdelingen in de westelijke provincies heeft meegedaan en gaat concreet aan de slag met ledenwerving.
Wat was nu de aanpak die Van der Hoeven koos voor zijn campagneavonden? Ruim vóór de avonden zette hij de bestuursleden van de afdelingen al aan het werk.
LTO Noord heeft bij een data-marketeer lijsten opgevraagd van agrarische ondernemers die geen lid zijn van LTO Noord. Deze lijsten stuurde Van der Hoeven gericht per afdeling naar het afdelingsbestuur. De bestuurders bogen zich thuis over de lijsten met namen om de campagneavond voor te bereiden.
‘Ik vroeg ze om per naam aan te geven of dit een kansrijk potentieel lid is’, legt de relatiebeheerder uit. ‘Een ondernemer dus waarvan je denkt dat je daar kans van slagen hebt in de ledenwerving. Iedere bestuurder kent vaak de mensen in de eigen omgeving, maar niet de mensen in een heel andere hoek van de afdeling. Als je dus met meerdere bestuurders van de afdeling naar de lijsten kijkt, krijg je een goed beeld van de kansrijke potentiële leden.’

Plan van aanpak

Op de campagneavonden gingen de bestuurders per afdeling om tafel om af te spreken welke mensen benaderd gaan worden voor het lidmaatschap. Met daarbij een plan voor de aanpak, beschreven op een actieformulier. Per potentieel lid is afgesproken wie ernaar toe gaan, wanneer en wat er verteld gaat worden in een gesprek om de keukentafel.
‘Vaak gaan twee mensen voor een gesprek naar een potentieel lid’, is de ervaring van Van der Hoeven. ‘Dat zijn vaak afdelingsbestuurders, maar je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld een afdelingsbestuurder aangevuld met iemand van een sectorale vakgroep of een beleidsmedewerker. Alle bestuurders en medewerkers van LTO Noord hebben de opdracht zich in te zetten voor ledenwerving. Je kunt hen dus altijd vragen hiervoor.’
Het leverde per afdeling gemiddeld zo’n vier tot soms tien actieformulieren op, goed voor in totaal 110 potentiële leden waar een plan de campagne voor is bedacht. Deze 110 ondernemers krijgen binnenkort een aantal weken Nieuwe Oogst toegestuurd. Na een paar weken neemt het afdelingsbestuurder contact op met het potentiële lid om te vragen of er iemand langs mag komen voor een gesprek over LTO Noord en het lidmaatschap.
Dat er naast ledenwerving ook aandacht moet zijn voor ledenbinding kwam aan het begin van de avond in Flevoland naar voren. ‘Natuurlijk moeten we daar ook de aandacht voor hebben’, aldus Van der Hoeven. ‘En zo is er heel veel dat speelt. Maar voor vanavond wil ik focussen op ledenwerving.’

Weerstand

In Noord-Holland kwam de afdeling Land van Leeghwater met enige weerstand naar de campagneavond. Maar toen de bestuurders merkten dat ze concreet aan de slag gingen, draaide hun houding bij. ‘Ze werden zo enthousiast dat de avond wat hen betreft nog wel een half uur langer had mogen duren’, vertelt Van der Hoeven. ‘Want ze wilden nog even door met het invullen van actieformulieren.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer