‘Sierteeltattractie in Aalsmeer’

Bloemenveiling FloraHolland wil in Aalsmeer een Experience Center van de sierteelt bouwen. Het centrum moet de belangstelling voor bloemen en planten opstuwen.

Joost van Winsen
Het Experience Center gaat lijken op Corpus in Leiden en wordt net zo interactief. Bezoekers kunnen producten liken of niet-liken. ‘Deze informatie nemen we vervolgens mee in de keten naar kwekers of veredelaars’, zegt Servaas van der Ven, manager commercie bij FloraHolland.
Het is de bedoeling dat dit Experience Center het boegbeeld van sierteeltsector wordt, laat Van der Ven weten. ‘Toeristen kunnen er kennismaken met bloemen en planten. Bezoekers moeten hier gestimuleerd worden om meer geld aan bloemen en planten te besteden.’
FloraHolland verwacht dat het centrum 300.000 consumenten per jaar krijgt. Van der Ven: ‘Amsterdam trekt de meeste toeristen in Nederland. De stad is op zoek naar attracties met internationale allure in de omgeving, omdat de stad overbelast is, en heeft FloraHolland benaderd.’
De kosten van het Experience Center zijn begroot op 28 miljoen euro. Het project moet deels door banken, marktpartijen en de publieke sector wordt gefinancierd. Op dit moment vinden er gesprekken plaats met banken, de exploitant, overheden en het Amsterdam Economic Board over het centrum.
Wellicht komt er ook een link met de Keukenhof. Er wordt gedacht aan één ticket voor beide attracties. Volgens Van der Ven is er veel enthousiasme, maar moet een studie uitwijzen of het plan haalbaar is.

Participatie

De plannen voor het centrum zijn besproken in het Klantenplatform van FloraHolland. Daarin is gevraagd of partijen willen meedoen. Volgens Robert Roodenburg, directeur van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB), is participatie van de VGB nog niet aan de orde.
‘Eerst moet duidelijk zijn of de financiering klopt’, stelt hij als voorwaarde. ‘Daarom heeft de VGB nog geen standpunt ingenomen.’
Roodenburg zegt wel gecharmeerd te zijn van het plan. ‘Het kan een goed initiatief zijn, waarmee de sector naar buiten kan treden.’
Het Experience Center is niet het enige sierteeltattractieplan in de buurt van Amsterdam. Vorig jaar maakte Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland het plan bekend van GreenNest, een futuristisch sierteelthotel van 50 miljoen euro dat het uithangbord van de Nederlandse glastuinbouw zou moeten worden.
Het groene hotel zou aan de snelweg A9 moeten verrijzen, op grond die beschikbaar is gesteld door de gemeente Amsterdam.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer