Fendt 1000-serie gaat tot 500 pk

Fendt+1000%2Dserie+gaat+tot+500+pk
© Hendrik Begeman

Ter gelegenheid van de introductie van de 1000-serie heeft Fendt de serie in ‘Nature Green’ uitgevoerd, een nieuwe kleur die als optie ook leverbaar wordt op de 900-serie. Overigens werd de eerste variant van de 1000-serie al eerder gepresenteerd.
De trekkers uit de 1000-serie horen thuis in het zware segment van de knik- en systeemtrekkers. Ten opzichte van deze trekkers biedt de Fendt 1000-serie mogelijkheden van de standaardtrekkers, zoals een beperkt gewicht en de maximale breedtes over de weg.

Transmissie

De 1000-serie is niet zomaar een vervolg op bestaande series, maar een compleet nieuwe trekker met nieuwe techniek. Sinds 1995 bestaat Fendts Vario-transmissie, die uiteindelijk in alle series werd doorgevoerd. De 1000-serie heeft een doorontwikkelde techniek, de VarioDrive.
De bestaande Vario-transmissie bestaat uit een hydropomp met een hydromotor in combinatie met een planetair tandwielstelsel. De 1000-Vario heeft eveneens een hydropomp, maar twee hydromotoren (net als de 900-serie) in combinatie met het planetair stelsel. Hiervan wordt de satellietendrager rechtstreeks door de motor aangedreven.
Het centrale zonnewiel is verbonden met de mechanische aandrijving van de transmissie. Het ringtandwiel (buitenwiel) drijft de hydropomp aan. Deze pomp levert zijn olie via een T-stuk aan de twee hydromotoren. Hiervan is één motor verbonden met de vooras en de andere met de achteras. Dit T-stuk werkt als een soort differentieel tussen voor- en achteras.
Voor- en naloop van de wielen is niet meer aan de orde. Ook spelen verschillende bandenmaten geen rol omdat beide hydromotoren hun vermogen aanpassen op de weerstand die ze van de voor- en achteras ondervinden. Dit geeft minder spanningen in de aandrijving en minder slijtage aan de banden.
Het betekent dat de trekker in principe altijd met vierwielaandrijving rijdt. In de verbinding naar de vooras is een elektronisch aangestuurde koppeling ingebouwd. Deze schakelt de voorwielaandrijving uit bij een snelheid van 25 kilometer per uur en hoger.
De elektronica zorgt er ook voor dat de snelheid van de voorwielen in de bocht iets verhoogt. De trekker wordt door de voorwielen door de bocht getrokken. Hiermee wordt de draaicirkel ongeveer 10 procent kleiner. Fendt noemt dit het ‘Pull-in-turn-effect’.
Tussen achter- en vooras bevindt zich nog een as met daarin een koppeling die voor- en achteras met elkaar kan verbinden. Zodra er een te groot verschil tussen de snelheid van de voor- en achteras ontstaat, schakelt dit lengtediffertentieelslot in en kan de trekkracht naar voor of achter verschuiven.
Voor de optimale trekkracht geeft de trekker zelf via de terminal advies over de optimale rijsnelheid, de bandenspanning en de ballastering op voor- en achterwielen. De banden worden dan automatisch op spanning gebracht.
De trekkracht wordt geleverd door zescilinder 12,5 liter MAN-motor met Pro Drive. Voor de praktijk betekent dit dat de hele aandrijflijn van de trekker zo is ontwikkeld dat het maximumkoppel al bij een laag motortoerental (1.150 tot 1.550 toeren) ligt. Hiertussen zijn de meeste werkzaamheden uit te voeren.
Alle systemen, zoals hydrauliek, zijn afgestemd op dit ‘Hoog koppel-Laag motortoerental-principe’. Uiteindelijk leidt dit tot een aanzienlijk lager brandstofverbruik. Het maximumtoerental bedraagt 1.700 toeren.
Opvallend is het nieuwe koelsysteem CAS (Concentric Air System). Volgens Fendt leidt dit systeem tot een 70 procent hogere efficiëntie.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer