DLV: tuinders weinig strategisch

Veel ondernemers van middelgrote bedrijven in de glastuinbouw houden zich nauwelijks bezig met de innovatie van hun buisinessmodel.

Haijo Dodde‘Tuinders zijn veelal gericht op het verlagen van hun kostprijs’, concludeert Erik de Rooij van DLV Plant. Voor een opleiding aan Nyenrode Business Universiteit voerde hij een onderzoek uit waarbij hij vijftien glastuinders interviewde over de ontwikkeling van hun bedrijf.
De bedrijfsadviseur gaf deze week een toelichting op zijn bevindingen tijdens een Arenasessie over Dynamisch ondernemen in het Improvement Centre in Bleiswijk.
De Rooij ondervroeg de ondernemers over de organisatiestructuur van hun bedrijf, de wijze van management, de productie en technologie op de bedrijven, de afzet, de mate van samenwerking en hoe ze omgaan met bedrijfsstrategie en hun omgeving.
‘Het kenmerk van de middelgrote bedrijven is dat de ondernemers overwegend operationeel zijn en veel ballen in de lucht proberen te houden’, vertelt De Rooij. ‘De teelt en de technologie op de bedrijven is gericht op veel kilo’s en een lage kostprijs.’
Verder is er volgens De Rooij weinig aandacht voor de strategie en de omgeving. ‘De bedrijven zijn veelal naar binnen gericht en hebben nauwelijks oog voor de ontwikkelingen van buitenaf.’
Over de afzet zegt de DLV’er dat veel tuinders reactief zijn. ‘Ze praten wel veel over de afzet, maar wachten vaak af wat er gaat gebeuren en gaan dan pas over tot actie.’
Bereidheid tot samenwerking is er wel in de tuinbouwsector getuige de vele telersverenigingen, stelt De Rooij. ‘Toch hebben deze verenigingen meestal te weinig macht om een vuist te maken in de markt. Individueel belang staat vaak nog boven het gezamenlijke belang.’
De Rooij heeft overigens geen verband kunnen vinden tussen de financiële resultaten van de bedrijven en de mate waarin ondernemers zich bezighouden met het aanpassen van hun businessmodel. ‘De oorzaken hiervan liggen in een verstoorde marktsituatie’, zegt hij.
‘Verder houden maar weinig bedrijven zich bezig met businessmodelinnovatie en worden sommige bedrijven die dat wel doen soms juist geconfronteerd met hoge kostprijzen vanwege verkeerde investeringen.’

Goede indicatie

Van Rooij gaat ervan uit dat zijn onderzoek een goede indicatie geeft van de situatie op de bedrijven in de verschillende tuinbouwsectoren met slechts één ondernemer aan het roer. ‘Op het moment dat er op bedrijven meer kaderfuncties zijn, is er ook meer ruimte om verder te kijken dan alleen de operationele processen.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer