'Tuinbouw te veel kostprijs gericht'

Veel ondernemers van middelgrote bedrijven in de glastuinbouw houden zich vooral bezig met het verlagen van de kostprijs van hun product in plaats van met de innovatie van hun businessmodel.

%27Tuinbouw+te+veel+kostprijs+gericht%27
© Combivliet

Dat blijkt uit onderzoek van Erik de Rooij, bedrijfsadviseur van DLV Plant. Hij interviewde vijftien glastuinders over de ontwikkeling van hun businessmodel en gaf gisteren tijdens een Arenasessie over Dynamisch ondernemen in Bleiswijk een toelichting op zijn bevindingen.

De Rooij ondervroeg de ondernemers over de organisatiestructuur van hun bedrijf, de wijze van management, de productie en technologie op de bedrijven, de afzet, de mate van samenwerking en hoe ze omgaan met bedrijfsstrategie en hun omgeving.

Ballen in de lucht

'Het kenmerk van de middelgrote bedrijven is dat de ondernemers vooral operationeel zijn en veel ballen in de lucht proberen te houden', vertelt De Rooij. 'De teelt en de technologie op de bedrijven is vooral gericht op veel kilo's en een lage kostprijs.'

Verder is er volgens De Rooij weinig aandacht voor de strategie van het bedrijf en voor de omgeving. 'De bedrijven zijn veelal naar binnen gericht en hebben betrekkelijk weinig aandacht voor de ontwikkelingen van buitenaf.'

Reactief in de afzet

Over de afzet zegt de DLV-er dat veel tuinders reactief zijn. 'Ze praten wel veel over de afzet, maar wachten vaak af wat gaat gebeuren en gaan dan pas over tot actie.'

Bereidheid tot samenwerking is er wel in de tuinbouwsector getuige de vele telersverenigingen, stelt De Rooij. 'Toch zie je vaak binnen deze verenigingen dat er een gebrek aan macht is om een vuist te maken in de markt. Individueel belang staat vaak nog boven het gezamenlijke belang.'

Financiële resultaten

In zijn onderzoek heeft De Rooij geen verband kunnen vinden tussen de financiële resultaten van de bedrijven en de mate waarin ondernemers zich bezighouden met het aanpassen van hun businessmodel.

'De oorzaken hiervan liggen in een verstoorde marktsituatie. Verder houden maar weinig bedrijven zich bezig met businessmodel-innovatie en worden sommige bedrijven die dat wel doen juist geconfronteerd met hoge kostprijzen vanwege verkeerde investeringen', concludeert De Rooij.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer