Aantrekkelijke aanbieding van Albert Heijn

De Franse boeren hebben met hun protesten voor betere prijzen een flinke steen in de vijver gegooid.

De boerenacties hebben allereerst als resultaat dat ze het probleem van slechte prijsvorming van agrarische producten bespreekbaar hebben gemaakt. De Europese politiek en marktpartijen worden gedwongen om hierover standpunten in te nemen en maatregelen te overwegen. Dat is positief.

Vanuit Nederland wordt niet om afscherming van markten geroepen, zoals onder meer de Fransen doen. Een exporterende natie is gebaat bij open markten, weinig belemmeringen. Als vraag en aanbod hun werk doen, komen doorgaans Nederlandse bedrijven bovendrijven. Voor onze bedrijven is protectionisme en steun aan niet-competitieve collega’s eerder schadelijk.

Franse veehouders ondervinden hoe bodemprijzen tegen hen werken in een open markt. Als over de grens goed vlees scherper kan worden ingekocht, dan puilen de stallen al snel uit. De niet-Franse varkenshouders profiteren.
Nederland zet in op ondersteunend beleid dat innovatie en ondernemerschap bevordert, gelijke kansen creëert binnen Europa en nieuwe markten opent buiten de EU. Opgeworpen dammen in individuele lidstaten moeten niet worden verstevigd maar afgebroken, zodat nieuwe kansen ontstaan voor onze boeren en tuinders.

Over betere prijsvorming in de primaire sector hield Ahold-baas Dick Boer deze week een interessant betoog (pagina 4). De retail moet consumenten helpen te begrijpen dat voedsel een waarde vertegenwoordigt. Vergroting van het inkomen van de primaire producent kan volgens de Ahold-topman uitsluitend via de consument worden bereikt. Voor die aanbieding moeten ketenpartijen maar eens aankloppen bij Albert Heijn.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer