PPO: boekingssite vergroot omzet

Bedrijven met plattelandstoerisme moeten meer aan marketing doen om de hevige concurrentie met andere aanbieders van (verblijfs)recreatie aan te gaan. Het inschrijven op boekingssites is een goede stap. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Gasten vinden, gasten binden’ van PPO/Wageningen UR.

Tienke WoudaMarcel Vijn van PPO onderzocht het online zoekgedrag van de consument. Vooral de boekingssite booking.com scoort hoog onder de ruim 1.022 respondenten. Daarvan heeft een vijfde wel eens een zomervakantie doorgebracht op een boerderij.
Meer dan de helft kent de site, terwijl plattelandstoeristische sites als bijteun.nl, maar ook farmcamps.nl bij een veel kleiner aantal mensen bekend is, zo’n 4 tot 7 procent van de respondenten. ‘Met de armen over elkaar zitten wachten totdat er iemand komt werkt niet. Alles draait om de bezettingsgraad. Als die te laag is, verlies je de strijd.’

Goede bedden

Volgens Vijn kan ongeveer de helft van het aantal ondernemers die aan plattelandstoerisme doen met een goede aanpak hun bezettingsgraad en hiermee de omzet vergroten.
‘Ze moeten vooral niet de handdoek in de ring gooien omdat grote jongens als Center Parcs en Landal GreenParks zoveel macht hebben. Ze moeten juist een strategie uitstippelen hoe ze hun kamers vol krijgen. Vaak is alle aandacht gericht op een goed ontbijt en goede bedden.’
De onderzoeker vermoedt dat valse bescheidenheid een van de oorzaken is waarom boerenaccommodaties slecht vindbaar zijn. ‘Het is in de agrarische sector niet vanzelfsprekend om reclame te maken voor het eigen product. Mensen veronderstellen dat een goed product zichzelf verkoopt. Maar als klanten het niet weten, kun je het niet verkopen.’
Een andere reden is dat ondernemers marketingkosten gauw te hoog vinden, ervaart Ellen Kok van Bed & Breakfast en groepsaccommodatie De Nachtdijk in Cothen. ‘Marketing mag geld kosten, leegstand is duurder’, vat ze krachtig samen. In haar eerdere werk hielp ze veel mensen bij het opzetten van een B&B. Samen met haar man Gijs opende de consultant eind 2013 de deuren van het verbouwde melkveebedrijf.
Sinds een jaar staan ze onder andere op de boekingssite booking.com. ‘We betalen hiervoor 12 procent commissie per boeking. Dat is veel geld, maar we krijgen er ook veel voor terug, zoals boekingen uit het buitenland en gasten die terugkomen.’
Bovendien heeft Kok jaarrond een goede bezettingsgraad van toeristische en zakelijke gasten. ‘We kozen bewust niet voor plattelandstoeristische sites. Die zitten nog in de experimentele fase. Dat kost relatief veel geld, terwijl ze geen boekingen opleveren.’
Bijteun.nl ontwikkelt een nieuwe versie van de site, zegt directeur Wouter Gijsbertsen. De vindbaarheid van de 3.000 ondernemers via blogs staat hierbij centraal. Daarnaast gaat de site workshops geven aan ondernemers over online marketing.
‘De technologie gaat veel te snel. Qua gedrag zijn veel mensen nog lang niet zo ver. Velen hebben nog een opschrijfboekje naast de telefoon liggen’, aldus Gijsbertsen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 4°
    70 %
Meer weer