Marketing cruciaal voor toekomst

Jonge ondernemers in de land- en tuinbouw staan voor de uitdaging hun bedrijven toekomstbestendig te maken. Met het vakmanschap op het gebied van de teelt zit het wel goed, maar de marketing is vaak een zwak punt. In de tuinbouw is het soms zelfs dramatisch gesteld met de vaardigheden op dat gebied. De ondernemer van de toekomst zal daar werk van moeten maken.


Jan EnthovenHoe ziet de agrarisch ondernemer van de ‘toekomst’ eruit? Nu zou je natuurlijk kunnen denken: dat ben ik zelf. Maar wat is het dat jou onderscheidt van de anderen? Het ondernemersvak heeft zoveel facetten dat het lastig is om 6overal goed in te zijn.
Welke vaardigheden worden de komende jaren belangrijk om jouw onderneming toekomstbestendig te maken? De ontwikkelingen in de wereld volgen elkaar in rap tempo op. Internationaal worden onze concurrenten beter.
Hoe ga je als ondernemer hiermee om? Op welke manier kun je hier (nog) op anticiperen? Hoe en waar kun je de benodigde vaardigheden leren?

Koploper

De Nederlandse agrarische sector is wereldwijd nummer 1 op het gebied van vaktechniek. En we ondernemen in een land dat heel goed is in logistiek. Daarin schuilen volgens mij de eigenschappen die ervoor gezorgd hebben dat we koploper van de wereld zijn.
De primaire producenten hebben zich jarenlang ingezet om de kostprijs te verlagen en daarbij te verduurzamen. Helaas zijn we in de agrarische sector, hoewel we de beste zijn, nog meestal de prijsnemer. Andere schakels in de keten bepalen wat wij krijgen.
De strategie van de meeste supermarkten, ‘de laagste-prijs-garantie’, draagt daar ook niet aan bij. In de zuivelketen is Royal FrieslandCampina een mooi voorbeeld. Doordat van melk ook andere producten gemaakt worden en doordat de zuivelfabriek zorgt dat er via reclame vraag uit de markt komt, kan Royal FrieslandCampina zorgen voor een stabielere marktprijs.
In de tuinbouwsector is dit jarenlang gedaan door de veiling (groente- en bloemenveilingen). De laatste jaren hebben we in de tuinbouw afscheid genomen van dit systeem en waarschijnlijk ook wel met goede redenen.
De constructies die volgden zijn echter niet zaligmakend. Maar hoe ga je hiermee om? Welke positie heb je hierin?

Eerlijke boterham

Wat doen andere sectoren beter? Marketing? De maatschappij geeft om duurzaamheid en de burger is van mening dat iedereen een eerlijke boterham moet kunnen verdienen.
Maar dan zijn er ook nog de consumenten: die weten niets van jouw kostprijs. Wel zijn ze bereid meer te betalen voor een goed gevoel.
Dit zijn dingen die we allemaal weten. Maar waarom presteren we dan op een aantal succesvolle bedrijven na toch dramatisch op het gebied van marketing? Ik vind dat de ondernemer van de toekomst deze vaardigheden zal moeten beheersen.
Aan de ene kant het bestaansrecht: denken vanuit de omgeving, leren denken vanuit de positie van je buren. Hoe verkoop je jezelf aan de maatschappij, liggen er nog kansen in jouw omgeving?
Aan de andere kant het denken vanuit de markt: nieuwe ideeën en creativiteit, datgene produceren waar vraag naar is.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
Meer weer