Rusland drukt resultaat DOC

De resultaten van DOC Kaas over 2014 werden fors gedrukt door de afgenomen vraag uit Rusland, zo blijkt uit het jaarverslag van de organisatie. Een hogere melkproductie bemoeilijkte de afzet verder.

Pieter StokkermansDe vraag vanuit Rusland was in het voorjaar van 2014 al laag. De klap kwam door de boycot op 7 augustus. Hierdoor viel de totale import van 250.000 ton kaas uit Nederland, waarin 2,5 miljard melk wordt verwerkt, weg. Ondertussen nam het aanbod van melk vanuit de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland en Australië juist toe.
Dat betekent ook een probleem voor DOC. Dit bedrijf maakt van de melk immers enkel kaas. Het leidde tot een scherpe melkprijsdaling van 44,36 euro per 100 kilo melk in januari naar 26,61 euro in december. Gemiddeld kwam de melkprijs uit op 40,36 euro. Hierbij werd slechts 1 procent nabetaling uitgekeerd.
Ook voor DOC zelf waren de tijden bitter, zegt algemeen directeur Marc Ligthart. ‘Ondanks de malaise gingen we voor een maximale uitkering van melkgeld. Er is weinig kapitaal toegevoegd aan de algemene reserve.’ Overigens blijft de solvabiliteit met 44,1 procent op een goed niveau.
De problemen kwamen ook naar voren in de exploitatierekening. De netto omzet daalde van 625 miljoen euro in 2013 naar 558 miljoen in 2014. Daarmee werd toch een positief saldo van 1,2 miljoen euro behaald op de exploitatierekening, wat is bestemd voor de algemene reserve. Dit is beduidend minder dan de 3,3 miljoen in 2013.
Om minder kwetsbaar te worden voor een daling van de vraag werd in 2013 ingezet op een nieuw beleid, waarbij het bedrijf op meerdere paarden wedt. Dit zou tot 2017 lopen. Door de problemen is dit in 2014 versneld doorgevoerd.
Zo richt het bedrijf zich inmiddels volop op het in eigen beheer hebben van de hele keten. Hier hoort ook het rijpen, versnijden en verpakken bij. Dit moet leiden tot meer marge en een groter marktaandeel.
Daarnaast zet DOC in op afzet naar economisch groeiende landen, zoals Afrika, het Midden-Oosten en enkele Aziatische landen, door samen te werken met kaasimporteurs. Ook wil de kaasproducent zich meer verdiepen in private labels, zoals huismerken. Ook wordt de kaaswei efficiënter verwerkt.

Fusie

Een andere maatregel is een verregaande samenwerking met de Deutsches Milchkontor. Beide partijen willen komen tot een economische fusie. DOC Kaas wil hiermee de concurrentiepositie in Europa versterken en de productiecapaciteit beter benutten. De leden van DOC moeten nog groen licht geven aan deze fusie.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
Meer weer