Brede afzet fruit voor continuïteit

De omslag diende zich aan toen er in 2003 een boerderijwinkel en fruitverwerkingsruimte kwamen. Vier jaar geleden begonnen de ondernemers met de merknaam Lekker Puur!, waartoe jam, sappen en dessertsauzen behoren, die vermaard zijn tot in de Randstad. Inmiddels is deze fruitlijn een aanzienlijke tak binnen het bedrijf geworden.
Die verbreding zet zich gestaag en goed door, vindt Cees Vink. ‘Onze visie is dat we niet alleen van het fruit afhankelijk willen zijn. De teelt heeft door weersomstandigheden en een prijsvorming die je altijd af moet wachten nogal wat risico’s. Dat kan de continuïteit van het bedrijf in gevaar brengen. We doen iets extra’s en willen dat ook langzaam uitbreiden.’

Logistiek

In een ambachtelijke keuken wordt fruit verwerkt. ‘Verwerking van fruit tot jam en sap betekent wel dat je er ook markt voor moet hebben. Het groeien van het klantenbestand is een lang proces. Het vereist goede logistiek en je moet bekendheid krijgen. Het vergt tegelijkertijd ook andere vaardigheden. Dat zijn de hobbels die dan op je pad komen.’
Cees en Marjolein Vink genieten van de afwisseling in het werk. Ze doen er alles aan om dicht bij de consument te staan. ‘Vanuit de boerderijwinkel krijg je wel ervaring over wat de consument wil en hoe een detaillist of winkelier daarmee omgaat’, vertelt Cees Vink. ‘Met soms wat kunde en soms wat geluk kom je dan een heel eind.’
Het werken is ook intensief. Het is altijd een drukte van belang op het bedrijf. Om te kunnen voldoen aan de vraag vanuit de detailhandel wordt er op gezette tijden gewerkt in de keuken.
Daarnaast vergt het goede logistiek om klanten te bereiken. ‘Als een klant iets wil hebben, is de volgende uitdaging dit goed en tijdig op de plaats van bestemming te krijgen. Het is gemakkelijker om bijvoorbeeld met de groothandel mee te lopen’, zegt Vink.

Samenwerking

Samenwerking is het toverwoord in het bedrijf. Naast de winkel blijft de veiling belangrijk voor de fruitteler. Vink Fruitboerderij is met negenhonderd bedrijven aangesloten bij Coöperatie Coforta. Hun producten worden aan de man gebracht via The Greenery.
‘Ik vind samenwerking essentieel om een vuist te kunnen maken tegen het grootwinkelbedrijf. Helaas is dit in Nederland nog niet goed georganiseerd en zijn we constant bezig met onder de marktprijs producten aan te bieden; de goedkoopste levert. Dat is voor ons als producent natuurlijk nadelig’, vindt Vink.
De ondernemer heeft wel een oplossing voor dat probleem, bijvoorbeeld één sterk merk, maar beseft tegelijkertijd dat dat niet zomaar is te realiseren.
‘Het zou mooi zijn om een gezamenlijk goed Hollands merk of iets dergelijks te hebben, zodat je een sterkere onderhandelingspositie hebt met de afnemer. Je ziet dat bedrijven dit nu individueel wel goed oppakken, maar het is en blijft kleinschalig en iedereen blijft last houden van die onderaanbieding.’
Het fruitteeltbedrijf in Kraggenburg voldoet echter aan alle eisen om bij zo’n Hollands merk aan te sluiten. Zo willen supermarkten dat het bedrijf GlobalGAP is, wat ook het geval is bij Vink Fruitboerderij.
‘Dat is echt iets dat wordt opgelegd door de supermarkten. Als je rechtstreeks aan de consument verkoopt, dan heb je daar weer niets mee te maken en moet je zo werken zoals je denkt dat de consument dat verlangt en de wetgeving uiteraard vereist.’
Om ook plezier in het bedrijf te houden, is de verbreding met Lekker Puur! voor de consument en de detailhandel een mooi onderdeel van het bedrijf geworden, vindt Vink. De producten als appelsap, perensap, jam en dessertsauzen worden gewaardeerd.
De fruitteler verwerkt ook producten van collega’s. ‘Een groot deel van dat werk betreft het verwerken van fruit van andere telers, die zo hun mindere kwaliteit tot waarde brengen en hun eigen streekproduct hebben. Dat is ook voor hen ook een goede aanvulling op hun versassortiment dat ze verkopen.’

Groter assortiment

De boerderijwinkel heeft de afgelopen jaren een groter assortiment gekregen. Ook groenten en streekproducten en zelfs bloemen liggen in de schappen. Het fruitbedrijf staat bekend om zijn streven naar zuivere producten. Dat verklaart volgens Vink de populariteit van de winkel.
‘Wij zijn eigenlijk een aantal jaren geleden een weg ingeslagen, waarvan wij dachten dat deze aantrekkelijk zou zijn voor consumenten. Veel bedrijven zijn duurzaam bezig, maar zich daar soms niet eens zo van bewust. Dat was bij ons ook het geval. We voldoen aan de eisen voor voedselveiligheid, duurzaamheid en kwaliteit. Daar past die ingeslagen weg goed bij.’
Om de afstand met de consument zo klein mogelijk te houden, laat Vink die duurzame aanpak met een minimaal gebruik van gewasbeschermingsmiddelen ook wel eens ervaren, bijvoorbeeld op plukdagen. Dat heeft uiteraard ook een positieve uitwerking op de bekendheid van het fruitbedrijf.
‘Als je een boerderijwinkel hebt, dan moet je klanten trekken. Ook zelf fruit plukken hoort daarbij, net zo goed als het brede assortiment, allemaal om meer mensen op je erf te krijgen.’

Fruitbomen

Op het erf staan ook fruitbomen te koop. Het zijn veelal grote bomen in houten bakken. Een eigen fruitboom is in trek, constateert Cees Vink. ‘Vooral de grote bomen zijn populair’, stelt hij vast, ‘maar dat is niet voor veel mensen bereikbaar. Je moet er een grote tuin voor hebben.’
Het is weer een stukje extra omzet. ‘Maar als ik het over de ontwikkeling van het bedrijf heb, dan gaat het in onze visie vooral om de fruitteelt continueren en de andere activiteiten als boerderijwinkel gestaag uit te breiden.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer