Duurzaam is in bedrijf verankerd

Florensis produceert uitgangsmateriaal van ruim vierduizend producten, die wereldwijd naar zevenduizend klanten gaan. Het leveren van zo’n groot assortiment in een relatief kort seizoen is complex en intensief. De arbeid en logistiek zijn daarvoor goed georganiseerd. De productie vindt in eigen beheer plaats op vier vestigingen in Nederland en drie locaties in het buitenland.
‘Met zo veel producten is de logistieke afwikkeling een essentieel onderdeel. Daarvoor hebben we een speciale tray met een barcodesysteem ontwikkeld, die geautomatiseerd met een afleverinstallatie is te verwerken’, vertelt Hoogendoorn. Van deze tray, waarvan er vijf miljoen in omloop zijn, bestaan er vijf typen: een 510-gaats voor de kleinste plantjes en een 288-, 180-, 128- en 84-gaats, die onderling stapelbaar zijn. Iedere tray heeft door de DOT-matrixcode een uniek nummer dat overal is te volgen. De lege trays die retour komen, worden in een speciale wasstraat geheel ontsmet.

Veredeling in eigen hand

De afgelopen tien jaar heeft Florensis diverse nieuwe rassen ontwikkeld. ‘Voor onze strategische producten hebben we het nu vanaf veredeling tot aan jonge plantproductie in eigen hand. Dat geldt onder andere voor de Pelargonium Toscana, Petunia Viva, Primula Prime Time en het meerjarige gewas Salvia Sensation.’
Sinds 2009 werkt het bedrijf met zijn Amerikaanse partner Ball Horticultural Company nauw samen op het gebied van genetica, productie en verkoop. Dit heeft geresulteerd in de exclusieve eenjarige zomerbloeier Calibrachoa Cabaret. Deze minipetunia is de laatste jaren steeds populairder geworden en een groot succes voor Florensis.
Met Ball en Handelskwekerij P. van der Haak ontwikkelt Florensis pelargoniumrassen voor Noord-Amerika en Europa. Voor bloemzaaddistributie is er een exclusieve samenwerking met Graines Voltz voor de Franse markt. ‘Het contracteren van plantenkwekers voor de productie is meer dan een klant-leveranciersrelatie. We investeren voor de lange termijn en zoeken naar een win-winsituatie. Wij zijn de enigen die het zo doen’, zegt Hoogendoorn.
Naar het oordeel van de jury van de Tuinbouw Ondernemersprijs heeft Florensis duurzaam ondernemen ingebouwd in alle processen, zowel nationaal als internationaal, omdat de consument zich steeds meer zorgen maakt over de teeltwijze en herkomst van het product. ‘Als toeleverancier willen we dat het uitgangsmateriaal op een duurzame manier is geproduceerd. Daarbij hebben we oog voor mens en milieu.’
Afgelopen zomer zijn de activiteiten van Prestige Plants in het Westland overgenomen. Daar produceren ze jonge planten van biologische kruiden. De kennis hiervan wordt nu gekopieerd naar de eigen productie.
Sinds vorig jaar heeft het bedrijf ook de koers ingezet om op alle locaties volgens het MPS-systeem te zijn gecertificeerd. Voor milieu is dat het MPS-A-certificaat; voor de sociale aspecten in de bedrijfsvoering is dat het MPS-Socially Qualified-certificaat.

Sociale projecten

‘Voor de bevolking in Kenia en Ethiopië initiëren we samen met twee internationale concullega’s, Syngenta en Dümmen, verschillende projecten. Zo hebben we een school gebouwd en de continuïteit ervan gegarandeerd door voor lesmateriaal en meubilair te zorgen’, zegt marketing- en communicatiemanager Regina Dinkla van Florensis.
‘Tevens zorgen we als Florensis voor schoon en veilig drinkwater voor personeel en familieleden, voor eerste gezondheidszorg op de kwekerijen, maar ook voor microfinanciering, zodat ze met een rentevrije lening een woning, telefoon of land kunnen kopen. In de avond krijgt het personeel scholing voor het gebruik van computers. In het afvalwater kweken we vis om het personeel onder de middag een proteïnerijke maaltijd te verstrekken.’
Jaarlijks brengt Florensis met klanten een bezoek aan die locaties. Het laten zien komt krachtiger over dan erover vertellen.
Dinkla over een nieuwe rol als ketenregisseur: ‘Voor onze producten willen we nog meer met ketengerichte productie doen en klanten bij bepaalde producten zoeken. De telers helpen we dan bij de afzet. Niet dat we op hun stoel gaan zitten, maar wel ondersteuning bieden om het product in het winkelschap te krijgen. Aan retailers in Europa proberen we al eerder producten te laten zien. Zij zoeken ons trouwens ook op, omdat ze betrokken willen zijn bij de productontwikkeling.’
Komend voorjaar gaat Florensis met Marijke Helwegen in een promotiefilmpje een campagne bij onder andere GroenRijk doen. De BN’er is helemaal idolaat van de hangviool Cool Wave.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 4°
    70 %
Meer weer