Carrefour is de weg kwijt

De wereld is een dorp geworden en Europa kent geen binnengrenzen meer. Dat dachten we tenminste. In tijden van onzekerheid en crisis blijkt het nationale denken echter nog prominent aanwezig.
Een actueel voorbeeld is het beleid van de supermarktketen Carrefour. Die verkoopt in haar Franse winkels alleen nog aardappelen, peen en uien van Franse herkomst. Leveranciers uit België, Duitsland en Nederland komen niet meer aan de bak. Ook voor andere soorten groenten en fruit zal deze strategie worden toegepast. In de Belgische vestigingen van Carrefour krijgen groenten en fruit uit België voorrang.
Ik stel vast dat hiermee in feite het ondernemerschap een stap terug doet. Niet de kwaliteit van de beschikbare producten geeft de doorslag, maar het vlaggetje dat er op staat.
Moeten wij in Nederland nu maar de Franse wijnen links laten liggen of Franse appels uit de schappen weren? Het lijkt me niet verstandig. Zo’n 60 procent van onze producten gaat de grens over, we hebben meer klanten in het buitenland dan hier in Nederland.
LTO Nederland heeft de strategie van Carrefour inmiddels aan de orde gesteld in Brussel. Het is goed dat wordt gekeken of hier geen loopje is genomen met Europese mededingingsregels.
Het belangrijkste wapen in de strijd tegen misplaatste pogingen tot renationalisering hebben we echter zelf in handen. Dat is de kwaliteit die we leveren en de duurzame manier waarop we produceren. Daarmee kunnen we ons onderscheiden in Europa en zijn we in staat om een gerespecteerde positie op de markt in te nemen. Dat geeft een heel wat beter gevoel dan wanneer je het als producent moet hebben van incidentele oprispingen van nationale gevoelens.

Albert Jan Maat

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer