ZLTO en LTO Noord samen in regio

Samen de belangenbehartiging oppakken. Dat doen de afdelingen LTO Noord Bommelerwaard en ZLTO Maasdriel steeds intensiever, voor de leden van beide organisaties in de Bommelerwaard. De samenwerking bevalt de beide partijen prima.

Anne-Marie Rops‘Het is altijd zo geweest’, zegt Henri Groeneveld, voorzitter van de LTO Noord-afdeling. ‘Wij hebben onze eigen leden, maar organiseren de laatste tijd steeds vaker gezamenlijk ledenbijeenkomsten. Ook zamelden we dit jaar voor het eerst gezamenlijk landbouwplastic in.’
ZLTO-afdelingsvoorzitter Linda de Groot vult aan: ‘De samenwerking verloopt goed. Binnenkort gaan we in een bestuurlijk overleg om tafel om te zien hoe we onze samenwerking verder kunnen uitbouwen en meer structuur kunnen geven.’
ZLTO Maasdriel heeft circa 150 bedrijfsleden, LTO Noord circa 120 bedrijfsleden verspreid over de gemeentes Zaltbommel en Maasdriel. Alle sectoren zijn vertegenwoordigd in het gebied, met als grootste bedrijfstakken melkveehouderij, glastuinbouw, champignons en fruitteelt.

Tuinders

De Bommelerwaard telt 130 tuinders (vollegrond en glas). Voor de belangenbehartiging van de glastuinbouw en de champignonteelt is het Tuinbouwplatform Bommelerwaard actief, een samenwerking van LTO Noord Glaskracht en ZLTO. Voorzitter van het Tuinbouwplatform is Henk Kolbach.
‘Wij richten onze blik hoofdzakelijk op ruimtelijke ordening en water’, zegt Kolbach. ‘Waar wij mee bezig zijn, stemmen we af met de afdelingen van ZLTO en LTO Noord. En zo werkt het andersom ook.’
Als er aanleiding toe is houden LTO Noord en ZLTO twee tot drie keer per jaar een gezamenlijke avond. Zo was er in oktober een avond over het Nationaal Waterplan (NWP), waarover de afdelingen samen een zienswijze indienden bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Tot 2050 wil het ministerie werkzaamheden uitvoeren die het gebied, omgeven door rivieren, veiliger maakt.

Afgraven

‘Wij pleiten voor dijkverzwaring waar het kan en pas als dit niet kan voor rivierverruiming’, zegt Theo van Goch, bestuurslid van ZLTO. ‘Rivierverruiming betekent uiterwaarden afgraven. Als dat moet, kies dan voor natuurgrond van terreinbeherende organisaties als Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer in plaats van goede landbouwgrond.’
Afgelopen week was er een avond over de Hollandse Waterlinie. Voor deze oude beschermingslinie, die loopt van Amsterdam tot Werkendam, wordt een soort overkoepelend bestemmingsplan gemaakt. ‘Dat gaat mogelijk beperkingen opleveren in de bedrijfsvoering van circa 25 leden van LTO Noord en ZLTO’, zegt Jos van de Broek, secretaris van LTO Noord.
Nog een onderwerp over water is het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW), opgezet door LTO Nederland. Het project in de Bommelerwaard is een van de dertig DAW-projecten en richt zich op de waterkwaliteit en -kwantiteit. ‘Hoe gaan we bijvoorbeeld een oplossing vinden voor kwelwater, voor te natte percelen?’ geeft LTO Noord-bestuurder Anton Feteris als een item dat mogelijk in het project wordt ingebracht.
Kolbach wijst op het belang van de tuinbouw bij schoon en voldoende water. ‘Wordt dit meegenomen in het DAW?’ Daarover is contact met LTO Glaskracht, verzekeren de aanwezige bestuurders.
De voorzitter van het Tuinbouwplatform wil graag nog even de aandacht vestigen op de enquête over de aanleg van riolering voor inzameling en zuivering van bedrijfsafvalwater, die is uitgezet onder glastuinders in de Bommelerwaard. ‘Doe mee, vul de enquête in’, is zijn oproep.

Gemeentes

Belangrijk onderwerp waar de afdelingen vaker samen in op willen trekken is het overleg met de gemeentes Zaltbommel en Maasdriel. Als voorbeeld noemt Groeneveld van de LTO Noord-afdeling het nieuwe bestemmingsplan buitengebied van Maasdriel, dat volgend jaar op de agenda staat.
De samenwerking tussen de LTO Noord- en de ZLTO-afdeling wordt nog verder uitgebouwd. Als aanloop naar een fusie? ‘Daar zijn we nu nog niet aan toe, denk ik’, zegt Johan Hooijmans, bestuurslid van ZLTO. ‘Maar vijf jaar geleden hadden we ook niet kunnen bedenken dat we al zoveel zouden samenwerken zoals we nu doen.’
De Groot vult hem aan: ‘Juridisch en wat de contributiestelsels van de twee organisaties betreft is een fusie moeilijk. Dat wordt anders als er één LTO zou zijn. Daar ben ik voor.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer