Omzet met gerbera in de lift

Bloemenveiling FloraHolland heeft in de eerste drie kwartalen van dit jaar een grotere omzet gedraaid met gerbera’s.

Joost van WinsenTot en met week 40 behaalde de bloemenveiling een verkoopwaarde van 72,4 miljoen euro voor mini-gerbera’s. In vergelijking met dezelfde periode van 2013 is dit een plus van 3,2 procent.
De groei werd gerealiseerd in een markt waarin minder gerbera’s werden aangevoerd, maar die wel tegen hogere prijzen werden gekocht. Gemiddeld ligt de betaling 5,6 procent boven het niveau van 2013.
Ook met de grootbloemige gerbera won FloraHolland terrein. Hier steeg de omzet in de eerste negen maanden met ruim 13 procent. Aan het einde van week 40 stond een omzet van 31,4 miljoen euro onderaan de streep. Aanbod en prijs zaten in de lift: de aanvoer pluste ruim 2 procent, terwijl de middenprijs bijna 11 procent boven het niveau van vorig jaar uitsteekt.

Herstel

De dit jaar bereikte groei past in het beeld van de afgelopen jaren. Door de crisis was 2009 een slecht jaar voor de gerbera. Daarna vertoonden de markten van beide gerberavarianten herstel, met als uitzondering het jaar 2013 bij de grootbloemige variant.
‘De terugval vorig jaar kwam door een flinke areaaluitbreiding bij de mini-gerbera’, zegt Henny Bruggeman, projectleider Markt & Product bij FloraHolland. Hij merkt op dat de doordraai in 2013 fors is gestegen. In 2014 is die weer dalende.
De toename van de oppervlakte in 2012 en 2013 was meer dan 10 procent, vooral bij bestaande gerberatelers. Meerdere aan FloraHolland leverende kwekers produceren gerbera’s op twee of meer locaties. In 2014 is er sprake van een iets slinkend areaal omdat een aantal telers stopte.
Ongeveer zestig gerberatelers zijn lid van FloraHolland en verzorgen het overgrote deel van de aanvoer van de bloem. Daarnaast is er een minimaal aanbod vanuit Israël.
De belangrijkste afzetmarkt voor de gerbera is Duitsland, zowel voor de mini als de grootbloemige. Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland volgen daarna. De Russische markt is eveneens aantrekkelijk voor met name de grootbloemige gerbera. Dat land neemt de vierde plaats in. Het marktaandeel van Rusland is in de afgelopen vijf jaar met 10 procent gegroeid.
‘Gerbera’s zijn een belangrijk product in het assortiment bloemen van groothandelsbedrijven’, zegt Bruggeman. ‘Bij veel bedrijven staat de gerbera in de top 3 van meest verkochte snijbloemen in de kernlanden.’ Die kernlanden zijn Duitsland, Groot-Brittannië, Nederland en Frankrijk.
De gerbera loopt voorop in de ontwikkeling naar directe afzet. Dit jaar wordt iets meer dan 50 procent via bemiddeling verkocht, terwijl dat in 2009 nog 20 procent was. Bij de mini lag het percentage vijf jaar geleden op 30; nu op 46. ‘De verschuiving is gestaag gegaan’, zegt Bruggeman.

Promotie

Telers van gerbera’s pakken al jaren gezamenlijk de promotie op via de stichting Coloured by Gerbera. Alle aanvoerders op de veilingen FloraHolland en Plantion dragen bij aan het budget door een vast percentage van hun omzet af te dragen.
De promotie richt zich hoofdzakelijk op Duitsland, Nederland en Rusland. Jaarlijks worden drie trendbrochures uitgegeven waarin de gerbera centraal staat. Deze worden verspreid onder bloemisten. Afgelopen week is de brochure uitgebracht met najaars- en kersttrends. De gerbera staat elk jaar in april op de bloemenagenda. De start in 2015 is op 29 maart onder het mom ‘Zomertijd, gerberatijd’.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer