En de winnaar is…

Je meten met anderen en weten waar je staat. We doen het in de sport, maar ook op vele andere terreinen. Beste Agrarisch Ondernemer, beste Adviseur op het boerenerf, en zo kun je een heel rijtje wedstrijden opnoemen, waarin de mens zich meet aan zijn soortgenoten in een vergelijkbare groep.
Zelf hebben we ook een competitie: de Gouden Greep, die als doel heeft ons vak naar een hoger plan te tillen en bovendien de wereld eromheen daarvan ook kennis te laten nemen.
Het is voor de jury elk jaar een uitdaging om kaf van koren te scheiden, maar over de kwaliteit van de genomineerde inzendingen is de jury in zijn algemeenheid goed te spreken.
Fijn, dat betekent dat we mooie stukken en/of producties over de bühne brengen. Jammer genoeg, blijft die wetenschap momenteel beperkt tot onze eigen leden.
De impact die het evenement Gouden Greep had op de financiën van de vereniging, maar vooral ook het niet kunnen vergoeden van de uren die door professionele mensen werden gemaakt, waren redenen om het evenement (tijdelijk) op een andere leest te schoeien.
En daarmee missen we het tweede doel dat de Gouden Greep voor ogen heeft: de wereld om ons heen laten kennismaken met onze producties, maar vooral ook de inhoud daarvan.
Overheid, bedrijfsleven, voorlichters, politici, brancheorganisaties, alle mensen die bij ons werk betrokken zijn, al was het alleen maar voor de incidentele quote, zouden ons vak net zo serieus moeten willen nemen, als wij zelf.
En toch ligt daar de moeilijkheid. De impact van de landbouwjournalistiek in het medialandschap is betrekkelijk en het bereik (relatief) beperkt. Sponsoring is niet eenvoudig te vinden en het opzetten van een goed programma geen sinecure.
En toch verdient onze sector ook zijn moment om successen met elkaar te delen en uit te dragen. Een platform om elkaar en andere betrokkenen te inspireren, beter te leren kennen, maar vooral ook uit te dagen en scherp te houden.
Landbouw is belangrijk voor de Nederlandse economie. Zo’n sector verdient journalisten die het vak serieus nemen, zich steeds willen verbeteren en willen meten met elkaar en de internationale competitie. Die journalisten verdienen het ook dat de sector hen serieus neemt en belangstelling toont voor wat het vak voortbrengt. Niet alleen als het hun uitkomt om te communiceren, maar juist ook op momenten dat de relatie belangrijker is dan de inhoud van het gesprek op dat moment. En dus gaan we als bestuur de uitdaging aan, die verbinding weer te leggen.
Alle hulp daarbij en ideeën daarvoor zijn meer dan welkom. We zien jullie suggesties graag in de mailbox: info@nvlj.nl. Tot die tijd, hanteer een scherpe pen, zoek naar dat ene verhaal, dat je binnenkort weer mag inzenden om je te meten met je collega’s. Want uiteindelijke willen we toch allemaal een keer de Gouden Greep winnen?

Jacqueline Wijbenga

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer