Krone introduceert twee kleinere hakselaars

Krone komt met twee nieuwe kleinere hakselaars, de Big X 480 en 580. De eerste werd gepresenteerd op de ATH in Biddinghuizen.

Hendrik BegemanKrone heeft zes hakselaars in het programma. Dit zijn de twee kleinste modellen, met een vermogen van 489 en 585 pk, geleverd door MTU-motoren. Nieuw is dat deze ‘kleinere’ hakselaars een aan het kleinere vermogen aangepaste smallere hakseltrommel hebben van 63 centimeter.
Als reden hiervoor noemt Ad van den Hurk van Krone dat bij een smallere hakseltrommel het gewaspakket dikker is waardoor je een betere snijkwaliteit krijgt dan in een dun pakket. De diameter van de hakseltrommel is 80 centimeter met naar keuze 20, 28 of 40 (de 580 ook 48 messen) in V-vorm gemonteerde messen.
De toevoer naar de hakseltrommel wordt verzorgd door zes hydraulisch aangedreven voorperswalsen, drie onder en drie boven. Hiermee is in combinatie met het AutoScan-systeem een automatische traploze haksellengteregeling mogelijk, aan de hand van de kleur van het blad. Groene maïs wordt daarbij automatisch langer en bruine maïs automatisch korter gehakseld.
Met de nieuwe hakselaars wil Krone de bodemverdichting tot een minimum beperken. De hakselaar is zo gebouwd dat er grotere wielen onder geplaatst kunnen worden, tot 230 centimeter. Het getoonde model had 900/60 R 42 (215 centimeter) SFT-banden (Super Flotation Tire) waarmee met een lage druk van 0,8 bar gereden kan worden.
Als optie zijn voor Krone-hakselaars nu ook tracks leverbaar van fabrikant Zuidberg. Deze kunnen gedurende het seizoen uitgewisseld worden met wielen. Het voordeel van deze tracks is volgens Van den Hurk dat het chassis van de tracks rechtstreeks wordt gemonteerd aan het chassis van de hakselaar, en dus niet aan de wielmotoren.
De hakselaars hadden al achterasvering. Nu hebben de achterwielen een individuele wielophanging, waardoor de motor lager ingebouwd kan worden en het zicht naar achteren beter is.

23 messen tegelijk

Krone vestigde op de ATH ook de aandacht op de SpeedSharp slijpinrichting op de opraapwagen. Bij dit systeem zitten 23 lamellen slijpschijven op een as gemonteerd. Door de messenbalk zijdelings naast de wagen uit te zwenken, kan men zo 23 messen tegelijk slijpen.
Voor de totaal 46 messen kan men dus in twee sessies alle messen slijpen binnen 4 minuten slijpen. De slijpschijven hebben dezelfde hoek als de messen en worden onder veerdruk tegen de messen geduwd. Zo worden alle messen gelijkmatig geslepen. Het idee hierachter is dat omdat het gemakkelijk en snel gaat, men eerder geneigd is om de messen tussendoor te slijpen, met als gevolg een betere snijkwaliteit en een lager brandstofverbruik.
Het systeem is als optie leverbaar op de ZX-opraapwagens van Krone en over twee jaar ook op de MX-wagens. In Duitsland is door een vakblad onderzoek verricht en is een tot 26 procent lager brandstofverbruik aangetoond.
In de praktijk blijkt dat er vaak te lang met botte messen wordt doorgereden, omdat slijpen op drukke momenten te veel tijd kost. Krone hoopt dat met de SpeedSharp weer optimale kwaliteit kan worden geoogst.
De Comprima-rondebalenpers met variabele perskamer heet nu Comprima Extreme CF 155 XC. Een verschil met de vorige Comprima is dat de overgang van de baal naar de wikkeltafel is veranderd. De baal rolt nu door de zwaartekracht naar achteren waarmee 10 seconden stoptijd per baal wordt gewonnen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer